Farby antykorozyjne
Sposób malowania
Przed przystąpieniem do malowania należy przeczytać ulotkę na opakowaniu danej farby. Tylko zastosowanie odpowiedniej metody pozwoli na uzyskanie powłoki o najlepszych właściwościach ochronnych i dekoracyjnych. Wybór sposobu nakładania farby zależy w głównej mierze od rodzaju farby, jak również od stopnia oczyszczenia powierzchni.
Malowanie pędzlem pozwala na dokładne wtarcie farby we wszystkie nierówności i dobre zwilżenie powierzchni. Natrysk pneumatyczny natomiast polega na rozpyleniu farby na drobne cząsteczki za pomocą pistoletu zasilanego sprężonym powietrzem. Znacznie skraca czas malowania i zapewnia uzyskanie gładkiej powłoki.
Filtry z Sędziszowa trzymają jakość
Malowanie poprzez natrysk bez powietrza polega na sprężeniu farby do wysokiego ciśnienia hydraulicznego, a następnie rozpyleniu. Ta metoda jest szczególnie zalecana do malowania dużych części. Natomiast części o małych wymiarach i nieskomplikowanych kształtach zaleca się malować poprzez zanurzenie w farbie, szczególnie przy nakładaniu warstw gruntujących.
Uzupełnianie uszkodzonych powłok malarskich
Niezmiernie często na skutek lokalnego uszkodzenia mechanicznego powłoka malarska zostaje na niewielkich obszarach zniszczona. Należy ją wtedy jak najszybciej uzupełnić, aby zapobiec rozwojowi korozji, która zapoczątkowana w jednym miejscu może powodować duże wżery pod istniejącą w sąsiedztwie nieuszkodzoną powłoką. Charakterystycznym objawem rozwoju korozji pod powłoką farby są powstające pęcherze.
Miejsca uszkodzone oczyszczamy papierem ściernym lub szczotkami drucianymi. Wokół ogniska korozji należy oczyścić pas szerokości około 5-10 mm. Jeżeli nastąpiły już głębokie wżery, koniecznie oprócz oczyszczania mechanicznego trzeba zastosować odrdzewiacze. Po całkowitym oczyszczeniu podłoża i starannym odtłuszczeniu nakładamy warstwę gruntującą. Po jej wyschnięciu szpachlujemy ubytek, wyrównując powstałe zagłębienie. Po wyschnięciu szpachlówki szlifujemy (matujemy) jej powierzchnię i najbliższą okolicę drobnym papierem ściernym. Następnie nakładamy emalię powierzchniową o tym samym kolorze i odcieniu, co nieuszkodzona powłoka.
Nanoszenie emalii (lakieru) powierzchniowej na małych ubytkach wykonać należy pędzlem, w przypadku większych powierzchni można wykonać to natryskowo.
Uzupełniające materiały malarskie powinny być tego samego rodzaju, co powłoka wokół miejsca malowanego. Trudno jednak nieraz po kilku latach określić rodzaj tej powłoki. W tych sytuacjach zaleca się zastosowanie specjalnych farb podkładowych i emalii renowacyjnych. Oferowane są one w niewielkich puszkach oraz w bardzo wygodnych w użyciu pojemnikach aerozolowych.
W czasie zakupu zestawu farb antykorozyjnych należy brać przede wszystkim pod uwagę typ żywicy oraz rozpuszczalnika zastosowanego do produkcji farby. Niewłaściwy dobór może spowodować słabą przyczepność pomiędzy warstwami lub przeciwnie – nadmierne zmiękczanie powłoki farby wcześniej wymalowanej, co w konsekwencji doprowadzi do marszczenia lub powstawania pęcherzy. Zaleca się również, aby farby w danym zestawie antykorozyjnym pochodziły od tego samego producenta.
Artykuł ukazał się w miesięczniku RPT 1/2015. ZAPRENUMERUJ