Farby antykorozyjne
Przygotowanie powierzchni do malowania
Staranność przygotowania powierzchni wpływa w sposób zasadniczy na trwałość pokryć antykorozyjnych. Im większy stopień czystości powierzchni części przed malowaniem, tym większa trwałość powłoki. Nawet najlepiej dobrane farby, o najwyższej jakości mogą nie spełniać swojego zadania ochronnego w przypadku ich nałożenia na nieodpowiednio przygotowane podłoże.
Na wstępie należy usunąć z powierzchni takie zanieczyszczenia jak pył, kurz i olej w celu odsłonięcia rdzy i zgorzeliny. Jeśli na powierzchni występuje stara, zniszczona powłoka malarska, to także należy ją usunąć. W następnej kolejności trzeba usunąć rdzę i zgorzelinę, nadając powierzchni części wymaganą chropowatość, oraz dokładnie oczyścić powierzchnię z resztek pyłów i miejscowych złuszczeń. Jeśli mamy zamiar zabezpieczyć farbą antykorozyjną części maszyny uprzednio łączone np. spawaniem lub zgrzewaniem, to wówczas należy szlifierką kątową wyrównać spoinę i zaokrąglić krawędzie.
Redlice i lemiesze. Czterokrotnie trwalsze po napawaniu
Właściwą i długotrwałą ochronę powierzchni części maszyn zapewnia odpowiednio dobrany zestaw farb antykorozyjnych. W jego skład wchodzą warstwy farb podkładowych (gruntujących) i nawierzchniowych.
Gruntowanie jest podstawą trwałości całego pokrycia lakierowego. Współdziałanie z podłożem warstwy gruntującej ma zasadniczy wpływ na efekt ochronny. Przy nakładaniu farb podkładowych wskazane jest stosowanie pędzla lub natrysku bezpowietrznego. Farba powinna być starannie wtarta w podłoże. Pozwala to na dobre zwilżenie podłoża oraz zemulgowanie znajdujących się na nim drobnych zanieczyszczeń. Malowanie nawierzchniowe chroni warstwę farby gruntującej przed wpływem czynników zewnętrznych, nadając jednocześnie wymagany kolor i odpowiedni efekt dekoracyjny.
Rodzaj nałożonej powłoki, ilość i grubość uzależnione są od warunków eksploatacyjnych i od stopnia agresywności korozyjnej środowiska. Odpowiednia grubość jednej lub kilku warstw farby zapewnia odpowiednią szczelność, hamuje przenikanie do warstwy gruntującej i podłoża agresywnego środowiska, w której pracuje maszyna.
Malowanie powinno się przeprowadzać w temperaturze nie niższej niż 50C i wilgotności powietrza 80%. Nie należy malować części podgrzanych do temperatury przekraczającej 400C, np. bezpośrednio po spawaniu. Miejsce, gdzie malujemy, powinno mieć dobrą wentylację i w powietrzu nie może być kurzu i innych zanieczyszczeń, gdyż wówczas przyklejają się one do malowanej powierzchni. Malować nie należy również na powietrzu przy złej pogodzie, podczas deszczu, mgły ani też w takich porach dnia, w których na powierzchni malowanej części mogłaby pojawić się rosa.