Po prostu cicho
Kabina MF-a 7614 to miejsce pracy, które można z czystym sumieniem polecić. Pomiar hałasu przy załączonym WOM-ie na 540 obr./min i odpowiednich dla niego obrotach silnika nie przekroczył 69 dB. Dla użytkownika oznacza to, że kilka godzin w kabinie ciągnika nie przełoży się na szum w uszach. Ponadto w rozmowie przez zestaw głośnomówiący telefonu komórkowego nie trzeba krzyczeć.
Trzy modele ciągników Massey Ferguson serii 4700 mają obecnie kabinę zaprojektowaną i produkowaną w fabryce w Bouvais we Francji. Ciągniki te napędzane są 3-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem AgcoPower o pojemności 3,3 l spełniającym...
Jedną z ciekawszych funkcji, która się nam w tym prostym ciągniku spodobała, jest możliwość wyboru i zapamiętania biegu, z którego ruszamy. Jego wybór na małym monitorku na desce rozdzielczej wydaje się trudny. Jednak po przetestowaniu tego na własnej skórze uważamy, że nie zajmuje to więcej niż kilka minut, a unikniemy niespodzianek zbyt szybkiego lub zbyt wolnego ruszenia. O elektronice tego ciągnika nie da się zbyt dużo powiedzieć, gdyż też jej za dużo nie ma. Dla części rolników jest to zaleta.
Robert Halicki z 44tuning.pl ocenia: – Jednostka stosowana w tym ciągniku to nowsza generacja AGCO Power o pojemności 6,6 l, system Common Rail o podwyższonym ciśnieniu pracy w stosunku do swoich starszych braci bez systemu AdBlue. Dlatego też układ ten stał się bardziej czuły na jakość paliwa i zaleca się stosowanie go z jak najmniejszą zawartością dodatku Bio. Silnik ma konstrukcyjnie duże rezerwy, które sięgają spokojnie 50%.
Z pomiaru na hamowni wyszło, że testowany egzemplarz generuje moc deklarowaną przez producenta, jednakże dysponuje nieco niższym momentem obrotowym. Jak zauważa Halicki: – Konstrukcja tego silnika oraz układu doładowania przystosowane są do dużych obciążeń, gdzie uzyskuje optymalny zakres pracy. W przypadku lekkich prac ma on skłonność do większego apetytu na paliwo i generowania większej ilości sadzy w układzie wydechowym.
Dlatego najlepiej użytkować MF-a 7614 w zmiennych warunkach, a przede wszystkim regularnie maksymalnie dociążać w pracy. Ponadto z uwagi na pracę układu Common Rail Robert Halicki zaleca wymianę filtrów paliwa maksymalnie co 300 mth oraz cykliczne weryfikowanie jego pracy. Przed wymianą filtrów paliwa dobrze byłoby przeczyścić układ wtryskowy przeznaczonym do tego środkiem.
Hałas w kabinie ciągnika Massey Ferguson 7614 Dyna-4 zmierzył poznański PIMR za pomocą analizatora hałasu i drgań SVAN912, według normy PN-EN ISO 11201:2010. Traktor wyprodukowany w Beauvais we Francji, na obrotach jałowych – 750 obr./min, miał głośność w kabinie na poziomie 61,3 dB. Natomiast przy 1800 obr./min hałas dobiegający uszu operatora ma natężenie 66,3 dB. Przy obrotach silnika odpowiadających prędkości WOM-u na 540 obr./min, ale bez jego załączania, głośność wyniosła 68,8 dB. Załączenie WOM-u nie powoduje wzrostu głośności w kabinie. Pomiar hałasu potwierdza to, czego doświadczyliśmy podczas testu polowego przy obrotach na poziomie 1800 obr./min. W kabinie można rozmawiać bez podnoszenia głosu, nawet przy załączonym WOM-ie i na wysokich obrotach silnika.
Dane techniczne ciągnika Massey Ferguson 7614
Silnik |
AGCO Power 66 CTA |
Liczba cylindrów/doładowanie/liczba zaworów na cylinder/poziom czystości spalin
|
6/T/4/Euro IV
|
Pojemność (l)
|
6,6 |
Moc maks. wg ISO TR14396 (KM) |
140 przy 1950 obr./min |
Moc znamionowa wg ISO TR14396 (KM)
|
130 przy 2100 obr./min |
Maks. moment obrotowy wg ISO TR14396 (Nm) |
645 przy 1500 obr./min |
Pojemność zbiornika paliwa standardowa/ opcjonalna (l)
|
250 |
Przekładnia |
Dyna-4, cztery zakresy i cztery zabiegi zmieniane pod obciążeniem
|
Liczba biegów do przodu x do tyłu |
16 x16 |
Układ hydrauliczny |
Maksymalna standardowa wydajność pompy/opcja (l/min)
|
58 l/min/ 58+42 l/min/Load Sensing 110 l/min
|
Maksymalna liczba zaworów tylnych
|
4 |
Maksymalny udźwig tylnego TUZ-u w końcówkach kulowych (kG)
|
7100 |
Udźwig przedniego TUZ-u w końcówkach kulowych (kG)
|
3200 |
Dopuszczalna masa całkowita (kG)
|
9250 |