Kontynuacja stylu neo-retro w MF 6S i 7S
W 2020 r. Massey Ferguson zapoczątkował nową erę ciągników, które wyglądem nawiązują do dawnego stylu, ale pod względem rozwiązań technicznych zawierają pakiety najnowocześniejszych koncepcji. Takie są zaprezentowane wówczas traktory serii 8S i pokazane w 2021 roku ciągniki serii 7S i 6S.
Massey Ferguson pozostaje wierny "kanciastemu" szykowi budowy traktorów, o czym świadczą kabiny najnowszych ciągników serii 6S i 7S. Za to w ich środkach można wybrać różne wersje wyposażenia.
Pierwszy Massey Ferguson 8S gotowy do bitwy pod Grunwaldem
Do wyboru są 4 specyfikacje: Essential, Efficient, Exclusive i Panoramic. Pierwsze trzy oznaczają odpowiednio rosnące bogactwo wyposażenia, a czwarta to pakiet przeznaczony dla osób wykorzystujących ciągnik do prac ze sprzętem montowanym z jego prawej strony, czyli głównie do zadań komunalnych, np. pielęgnacji poboczy dróg.
Do 200 KM z silnika 4-cylindrowego
Ciągniki serii MF 6S obejmują 5 modeli o mocach maksymalnych od 135 do 180 KM. Z układem zarządzania pracą jednostki napędowej EPM, moc maksymalna dostępna podczas jazdy transportowej, wysokiego obciążenia układu hydraulicznego lub pracy z WOM wzrasta o 15 lub 20 KM - w traktorze MF 6S.180 wynosi 200 KM. Wraz ze wzrostem mocy wzrasta również moment obrotowy - o 40 Nm w MF 6S.180. To imponujące parametry, bo uzyskiwane z silnika 4-cylindrowego o pojemności 4,9 l.
Jego producentem jest marka AGCO Power należąca do koncernu AGCO (Fendt, Massey Ferguson, Valtra). W uzyskaniu normy emisji spalin Stage V pomaga bezobsługowy system "All-in-One", który łączy katalizator utleniający (DOC), selektywną redukcję katalityczną (SCR) i katalizator sadzy (SC) w jednej kompaktowej obudowie. Ważne jest to, że jest ona zamontowana pod kabiną. Dzięki temu rura wydechowa jest wąska i operator traktora nie ma ograniczonego widoku. Każdy kierowca nowego ciągnika MF serii 6S zapewne doceni wygodny fotel z zawieszeniem pneumatycznym, który jest wyposażeniem standardowym.
Massey Ferguson 8S o mocach od 205 do 265 KM. Styl retro w nowoczesnej odsłonie
Natomiast opcjonalny podgrzewany fotel wykończony prawdziwą skórą i ze zwiększoną wentylacją, wyposażony jest w DDS (Dynamic Damping System) z amortyzacją boczną, która automatycznie reaguje na wielkość nierówności. Ponadto ulepszona klimatyzacja działa wydajniej niż dotychczas i lepiej chłodzi wnętrze kabiny w upalne dni. Wprowadzono również kilka innych ulepszeń, które pozwoliły zredukować hałas docierający do uszy kierowcy do poziomu 70 dB.
- W wersji Exclusive i Efficient dostępny jest nowy podłokietnik połączony z fotelem zawierający wszystko, czego operatorzy potrzebują do obsługi silnika, przekładni, hydrauliki, podnośnika i WOM, a także przełączniki do radia i telefonu. Dodatkową poprawę komfortu zapewnia opcjonalne mechaniczne lub aktywne mechaniczne zawieszenie kabiny, a także opcja amortyzowanej osi przedniej. Operatorzy, którzy pracują z ładowaczem czołowym, docenią opcję Visio Roof, która znacznie ułatwia prace przeładunkowe, zapewniając znakomitą widoczność ładunku w całym zakresie podnoszenia - mówi Adam Wiatroszak, Marketing Manager Massey Ferguson Poland.
Standardowe sprzęgło w hamulcu
Massey Ferguson reaktywuje produkcję ciągników we Francji
Do ciągnika serii MF 6S można wybrać jedną z dwóch skrzyń biegów. Pierwsza to najnowsza wersja znanej od ponad 20 lat przekładni Dyna-6 Super Eco 24 x 24 semi-powershift, która umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 40 lub 50 km/h przy niskiej prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. W czasie pracy skrzyni biegów Dyna-6 Super Eco 24 x 24 semi-powershift można załączyć układ AutoDrive, który automatycznie zmienia przełożenia w zależności od obciążenia i prędkości jazdy. Operator może również ręcznie ustawić obroty silnika, przy których dokonywane są zmiany biegów. Przekładnia z sześcioma półbiegami może być doposażona w Super Creeper, która pozwala uzyskać prędkość minimalną 70 m/godz. przy 1400 obr./min.
W traktorze serii MF 6S może również zostać zamontowana skrzynia przekładniowa Dyna-VT z nowym trybem automatycznym. - Uruchamiany przełącznikiem na podłokietniku tryb automatyczny umożliwia operatorowi regulację prędkości jazdy do przodu za pomocą dźwigni Multipad lub pedału gazu, podczas gdy prędkość obrotowa silnika jest regulowana automatycznie w zależności od obciążenia i prędkości. Gaz ręczny służy teraz również do ustawienia dolnego limitu prędkości obrotowej silnika – obroty nigdy nie spadają poniżej tego limitu. Nowa wersja Super Eco Dyna-VT zmniejsza zużycie paliwa poprzez osiągnięcie prędkości 40 km/h przy zaledwie 1450 obr./min - wyjaśnia Artur Kabza, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.
Massey Ferguson z ciągnikami zastępczymi
Obie przekładnie wyposażone są w znaną dźwignię MF Power Control umieszczoną po lewej stronie kolumny kierownicy, która pozwala na zmianę kierunku jazdy z możliwością regulacji stopnia jego agresywności. Dźwignia rewersora elektrohydraulicznego umożliwia również zmianę biegów w górę lub w dół oraz wybór biegu jałowego. Ciągniki MF 6S posiadają też standardową funkcję sprzęgła w hamulcu "brake-to-neutral", która odłącza napęd w momencie naciśnięcia tylko hamulca. Przydaje się ona w czasie pracy z ładowaczem czołowym, prasą i w transporcie. Funkcję "brake-to-neutral" załącza się przyciskiem umieszczonym na słupku kabiny.
MF 6S z ładowaczem czołowym
Ciągniki serii MF 6S są zwrotne, o czym najlepiej świadczy ich mały promień skrętu wynoszący 4,75 m. Dodając do tego parametru standardową funkcję sprzęgła w hamulcu, opcjonalną pompę hydrauliczną o zmiennym wydatku 150 lub 190 l/min i dach Visio Roof umożliwiający operatorowi obserwację ładunku w całym zakresie podnoszenia, na traktorach tych z powodzeniem można montować ładowacze czołowe. Warto wtedy zamówić również dodatkowy dżojstik wielofunkcyjny do sterowania ładowaczem, który pozwala także na zmianę kierunku oraz regulację prędkości jazdy ciągnika.
- Nowa funkcja "potrząsania" łyżką automatycznie uruchamia zawory hydrauliki zewnętrznej, aby ułatwić napełnianie i opróżnianie łyżki lub wideł. Kolejnym ułatwieniem obsługi jest nowa opcja E-Loader dla ciągników wyposażonych w terminal Datatronic 5. Wybrane modele MF serii 6S mogą być wyposażone w zintegrowaną, fabrycznie zamontowaną ramę pomocniczą ładowacza wraz z zamontowanym już ładowaczem MF serii FL - dodaje Artur Kabza.
Do 220 KM z silnika 6-cylindrowego
Poza nowymi modelami traktorów serii MF 6S Massey Ferguson proponuje również nowe ciągniki serii MF 7S. To 4 modele o mocach maksymalnych od 155 do 190 KM. Z układem zarządzania pracą jednostki napędowej EPM, moc maksymalna dostępna podczas jazdy transportowej, wysokiego obciążenia układu hydraulicznego lub pracy z WOM wzrasta od 20 do 30 KM - w traktorze MF 7S.190 wynosi 220 KM. Wraz ze wzrostem mocy wzrasta również moment obrotowy - o 75 Nm w MF 7S.190. Parametry te uzyskiwane są z silnika 6-cylindrowego AGCO Power o pojemności 6,6 l. Układ oczyszczania spalin jest identyczny, jak w traktorze serii MF 6S i pozwala uzyskać normę Stage V. Jego umieszczenie pod kabiną umożliwiło montaż wąskiej rury wydechowej.
W traktorach MF 7S, tak jak w MF 6S, można wybrać skrzynię przekładniową bezstopniową Dyna-VT ECO lub z półbiegami Dyna-6 Super Eco 24 x 24 semi-powershift. Wszystkie modele są również wyposażone w funkcję sprzęgła w hamulcu. Przekładnia z sześcioma półbiegami może być również (tak jak w serii MF 6S) doposażona w Super Creeper, która pozwala uzyskać prędkość minimalną 70 m/godz. przy 1400 obr./min.
Jaśniejszy ekran terminala
Nowością w wersjach Exclusive i Efficient ciągników MF serii 6S i 7S jest opcja obsługi radia, telefonu komórkowego i mediów za pośrednictwem ekranu Datatronic 5 z wejściami Bluetooth, USB lub Aux. Operatorzy są powiadamiani o połączeniu przez wyskakujące na ekranie okienko pozwalające na jego odebranie, odrzucenie lub wyciszenie.
- Specyfikacje Efficient i Exclusive obejmują również nową dźwignię Multipad i wszechstronny podłokietnik sterujący połączony z fotelem. Ten łatwy w obsłudze, kompatybilny z ISOBUS przyrząd sterujący umożliwia wygodny dostęp do wszystkich funkcji, w tym do przełącznika dźwigni sterowania podnośnikiem, ustawień tempomatu, wstępnych ustawień trybu jazdy i aktywacji MF Guide. Zawiera on również mikrodżojstik do obsługi dwóch elektrycznych zaworów hydrauliki zewnętrznej. Nowa opcjonalna dźwignia wielofunkcyjna zapewnia łatwe sterowanie ładowaczem i przednim podnośnikiem. Oprócz obsługi zaworów hydrauliki zewnętrznej pozwala ona operatorowi na zmianę kierunku jazdy i prędkości ciągnika. Operatorzy docenią zmodernizowany terminal Datatronic 5, który posiada znacznie jaśniejszy i bardziej przejrzysty ekran dotykowy zastosowany w celu redukcji refleksu. Intensywniejsze kolory i czarne tło wraz z nowymi skrótami na głównym pulpicie również ułatwiają obsługę - mówi Marek Pawlak, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.
Terminal Datatronic 5 nie tylko umożliwia zarządzanie wszystkimi funkcjami ciągnika, ale również uruchamianie pakietu rolnictwa precyzyjnego. Dostępne są funkcje jazdy równoległej MF Guide z szybkim trybem "Go-Mode", funkcja sterowania sekcjami pracy maszyny MF Section Control oraz funkcja dawkowania zmiennych dawek MF Rate Control. Do automatycznego zapisywania danych służy MF TaskDoc.
Standardowo przenoszone są one za pośrednictwem karty pamięci USB, ale po wyborze funkcji MF Task Doc Pro synchronizacja z oprogramowaniem do zarządzania gospodarstwem następuje bezprzewodowo. Telemetria jest standardem we wszystkich modelach MF 7S, a w traktorach MF 6S jest dostępna w ramach wyposażenia opcjonalnego.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ