John Deere 8370R Auto Powr. Sto procent ciągnika
Jest moc
Silnik pracujący pod maską John Deere’a 8370R AutoPowr to dziewięciolitrowa jednostka tego producenta o nazwie PowerTech PVX 9.0. Ta rzędowa szóstka wyposażona jest w dwie turbosprężarki ułożone szeregowo. Druga z nich, patrząc pod kątem dolotu spalin, ma regulowany kąt padania strumienia gazów wylotowych na jej łopatki. Przy niskich obrotach gazy wydechowe nie tworzą dużego ciśnienia i klapy są w pozycji przymkniętej, co skutkuje padaniem strumienia spalin na wewnętrzną część łopatek, blisko osi obrotu i w konsekwencji niższe obroty turbiny. Gdy zwiększymy obroty silnika, ciśnienie spalin wzrośnie, a klapki podniosą się i strumień spalin zacznie padać na zewnętrzną część łopatek, dalej od osi obrotu. Spowoduje to automatyczny wzrost obrotów turbiny i większy wolumen powietrza tłoczonego do silnika. Natomiast turbosprężarka pierwsza ma stały wydatek powietrza tłoczonego do kolektora ssącego, gdyż nie ma układu regulacji i jest nazywana turbiną niskiego ciśnienia.
John Deere przekracza 600 KM
Oprócz dwóch turbin nie może zabraknąć układu wtryskowego z listwą wysokiego ciśnienia Common Rail oraz typowego dla silników John Deere układu oczyszczania spalin, czyli EGR z filtrem cząstek stałych DPF. Praca praktycznie nowym ciągnikiem nie naraziła nas ani razu na potrzebę regeneracji. John Deere daje również możliwość wyłączenia automatycznej regeneracji.
Siła spokoju
Silnik reaguje płynnie i bez ociągania na gaz lub automatycznie na przeciążenie. W polu, które jest królestwem John Deere’a 8370R, już od 1700 obr./min ciągnik uzyskuje praktycznie maksymalną moc. Moc niemal maksymalną mamy do 1900 obr./min. Natomiast maksymalny moment obrotowy jest przy 1600 obr./min. Zatem operowanie obrotami w zakresie 1600-1900 obr./min jest najkorzystniejsze. My ograniczyliśmy prędkość obrotową silnika do 1700 obr./min i przy tej granicy ustawiliśmy tempomat na 12 km/h. Jak się okazało, silnik dobrze radził sobie z obciążeniem, ale agregat pozwolił na rozpędzenie się do niecałych 10 km/h.