Fendt 700 Vario generacji siódmej
Pierwsza generacja ciągników Fendt serii 700 została wprowadzona na rynek w 1998 r. Od tego czasu wyprodukowano ich ponad 90 tys., co najlepiej świadczy o popularności serii. Dlatego wielu rolników z niecierpliwością czekało na ubiegłoroczną odsłonę najnowszej 700. Prześledźmy, co zmieniło się w najpopularniejszej serii traktorów marki Fendt generacji siódmej.
Najważniejszą nowością jest silnik - nie jest to już marka Deutz, ale AGCO Power. Jednostka napędowa dla najnowszych pięciu modeli ciągników Fendt serii 700 (720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario i 728 Vario) została zaprojektowana od podstaw.
Kombajn zbożowy Fendt Ideal 8. Naprężone rotory
Prędkość 40 km/h przy 950 obr./min
Z 6-cylindrowego silnik AGCO Power o pojemności skokowej 7,5 l uzyskiwane są moce maksymalne wynoszące od 203 do 283 KM (wg ECE R120). Dzięki systemowi mocy dodatkowej Fendt DynamicPerformance (DP), dla flagowego ciągnika Fendt 728 Vario może zostać zwiększona do 303 KM. System mocy dodatkowej DP nie jest powiązany z prędkością jazdy i w razie potrzeby zadziała także na postoju podczas pracy traktora z załączonym WOM.
Znamionowa prędkość obrotowa silnika AGCO Power montowanego w najnowszych ciągnikach Fendt serii 700 wynosi zaledwie 1700 obr./min.
- Najwyższe obroty będą potrzebne do pracy z WOM, gdyż 540 czy 1000 obr./min uzyskujemy przy 1650 obrotach silnika. System TMS dobiera odpowiednie obroty silnika do wykonywanych prac tak, aby uzyskać możliwie jak najniższe zużycie paliwa. Warto zauważyć, iż 700 Vario generacji siódmej to ciągnik bez kompromisów. Ciągnik uzyskuje najwyższy moment obrotowy przy 1300 obrotach, a moc maksymalną przy 1400 obr./min. Dwa ważne parametry wpływające na wydajność maszyny są praktycznie osiągane w tym samym momencie. Flagowy model osiąga moment obrotowy 1450 Nm - mówi Rafał Mikołajczak, Product Specialist Tractors Fendt Polska.
Fendt z funkcją automatycznego zawracania
Prędkość maksymalna najnowszych 700 wynosi 60 km/h (dostępna również w modelu Fendt 726 Vario) i jest uzyskiwana przy zaledwie 1450 obr./min. Przy 50 km/h prędkość obrotowa silnika wynosi 1200 obr./min, a przy 40 km/h zaledwie 950 obr./min.
Powyższe wartości pozwalają oczekiwać niskiego zużycia paliwa podczas zarówno pracy polowej, jak i transportowej. W oczyszczaniu spalin do poziomu normy Stage V biorą udział: katalizator utleniający (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Układ recyrkulacji spalin (EGR) nie występuje.
Układ chłodzenia silnika oparty jest na koncepcji Concentric Air System (CAS) znanej z ciągników Fendt 1000 Vario. Wentylator posiada niezależny od prędkości obrotowej silnika napęd hydrostatyczny, co pozwala elektronice sterować nim w zależności od potrzeb chłodzenia. Dzięki temu, w porównaniu do rozwiązań tradycyjnych zapotrzebowanie na moc wentylatora podczas pracy ciągnika może zostać zmniejszone o aż 40%. Średnica wentylatora wynosząca 56 cm pozwoliła uzyskać wąski i smukły przód maski silnika, co przełożyło się również na duży kąt skrętu kół wynoszący 52o.
Pierwsza ładowarka teleskopowa marki Fendt
Napęd na 4 koła załącza się sam
Na bazie silnika i dostosowanej do niego przekładni Vario działa układ napędowy Fendt VarioDrive. Inteligentnie sterowane zarządzanie wszystkimi kołami to jedna z jego zalet.
- Ze względu na budowę tego układu napędowego nie jest już konieczne przełączanie ręczne pomiędzy trybem polowym a drogowym. Fendt VarioDrive napędza przednią i tylną oś traktora według potrzeb i rozdziela na nie moc dynamicznie. Na polu dostępna jest pełna siła uciągu i unika się przeciążeń w układzie napędowym podczas jazdy po drogach lub w zakrętach. Ponadto tak zwany efekt pull-in-turn powoduje wciąganie w zakręt maszyny podczas zawracania, co pozwala znacznie zmniejszyć promień skrętu przy pełnej sile uciągu i ograniczyć ugniatanie gleby - wyjaśnia Rafał Mikołajczak.
Rozstaw kół ciągników Fendt serii 700 generacji siódmej wynosi 2900 mm, a ich masa z powszechnie stosowanymi akcesoriami mieści się w przedziale zależnie od modelu w granicach 8800-9650 kg. Przekłada się to na stosunek mocy do masy wynoszący ok. 30,5 kg na KM, co pozwala wykorzystywać taki ciągnik w transporcie i przy lekkich pracach polowych, gdzie wywiera nieduży nacisk na glebę. Natomiast podczas ciężkiej pracy polowej traktor można dociążyć do dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) wynoszącej 15000 kg.
Fendt Ideal w polskim jęczmieniu
Największe dostępne opony osi tylnej mają rozmiar 710/70 R42, a przedniej 600/65 R30. Można w nich swobodnie zmieniać ciśnienie powietrza dzięki w pełni zintegrowanemu systemowi Fendt VarioGrip. Jak podaje producent, właściwy dobór ciśnienia podczas pracy polowej pozwala zwiększyć siłę pociągową ciągnika nawet o 8%. Podczas jazdy po drogach ciśnienie powietrza należy zwiększyć, co zmniejsza opory toczenia i pozwala zaoszczędzić do 2% paliwa. Kierowca może wygodnie sterować ciśnieniem w ogumieniu poprzez terminal ciągnika. Fendt VarioGrip jest systemem opcjonalnym dostępnym zarówno do osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych. Można go również używać razem z obciążnikami kół tylnych.
Komfort znowu o stopień wyżej
Kupując ciągnik marki Fendt operator może liczyć na komfortową pracę, która w generacji siódmej serii 700 Vario została znowu podniesiona o kolejny stopień. Klimatyzacja ma teraz wyższą wydajność, co operator doceni podczas pracy pod pełnym obciążeniem traktora i w ekstremalnie upalne dni. Napoje i jedzenie mogą być chłodzone (0-16°C) lub utrzymywane ciepłe (45-65°C) w chłodząco-ogrzewającym schowku.
Po raz pierwszy dla modelu Fendt 700 Vario dostępnych jest sześć różnych foteli. Opcjonalnie dostępny jest nowy, wysokiej klasy fotel, którego wysokość, pozycję oraz nachylenie oparcia zmienia się elektrycznie za pomocą dźwigni z boku fotela. Kierowcy, którzy się zmieniają, mogą utworzyć spersonalizowane profile fotela i aktywować je jednym kliknięciem na wyświetlaczu terminala.
- Sprawdzona kabina Fendt VisioPlus została ponownie zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa i komfortu. Po raz pierwszy filtrację powietrza w kabinie można opcjonalnie fabrycznie przestawić na system ochrony kategorii czwartej, który chroni kierowcę przed pyłem, płynnymi środkami ochrony roślin i ich oparami. Fendt 700 Vario w ustawieniu podstawowym spełnia wszystkie normy ochrony kabiny kategorii drugiej. System filtrów kategorii czwartej będzie dostępny od końca 2023 r. - informuje Rafał Mikołajczak.
Seryjnie model Fendt 700 Vario jest wyposażony w cyfrową 10-calową deskę rozdzielczą oraz terminal 12-calowy w podłokietniku. Opcjonalnie w podsufitce może znaleźć się kolejny terminal 12-calowy. Inteligentne funkcje dostępne w ramach systemu FendtONE onboard takie jak układ prowadzenia Fendt Guide, automatyczne sterowanie sekcjami Fendt Section Control (SC), zmienne nawożenie na podstawie mapy aplikacyjnej Fendt Variable Rate Control (VRC), automatyczne zarządzanie na uwrociu Fendt TI Headland, czy łączność z pakietem telemetrycznym Fendt Connect mogą być wyświetlane w różnych konfiguracjach na indywidualnie spersonalizowanych polach terminali.
Ciągnik i zagregowany z nim sprzęt obsługuje się poprzez dżojstik wielofunkcyjny oraz opcjonalny dżojstik 3L. Kabina ma panoramiczną przednią szybę z kątem widzenia 77o ułatwiającą pracę z uniesionym ładowaczem czołowym. Dwa opcjonalne reflektory robocze w masce zwiększają pole widzenia, a tylne światła LED oraz dynamiczny kierunkowskaz podnoszą bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dostępne są również kamery z przodu i z tyłu ciągnika, które ułatwiają manewrowanie. W ramach systemu FedtONE offboard użytkownik ciągnika uzyskuje dostęp do telemetrii pozwalającej w czasie rzeczywistym śledzić parametry jego pracy na komputerze, tablecie lub smartfonie.
Hydraulika 220 l/min i TUZ 11 ton
Standardowa pompa hydrauliczna typu LS ma wydatek oleju wynoszący 165, a opcjonalna 220 l/min. Natomiast tylny TUZ charakteryzuje udźwig do 11050 kG, a przedni do 5300 kG. Nowe sterowanie podnośnika tylnego z odciążaniem przenosi ciężar maszyny proporcjonalnie na tylną oś ciągnika, co zwiększa jego trakcję. Zbiornik oleju napędowego ma pojemność 450 l, a AdBlue 48 l.
Do ciągników Fendt 700 Vario generacji siódmej dedykowane są nowe ładowacze czołowe Fendt Cargo Profi 6.100. Charakteryzuje je maksymalna siła podnoszenia 4070 kG i wysokość podnoszenia 4,85 m. Fendt Cargo 6.100 ma własny blok zaworowy z oddzielnymi zaworami ładowacza czołowego, nowe multizłącze i światła robocze na wysięgniku. Dodatkowo dostępna jest nowa uniwersalna łyżka o szerokości 2,55 m. Funkcja ważenia przenoszonych ładunków może być używana w dowolnej pozycji. Do obsługi ładowacza czołowego służy wspomniany dżojstik 3L ze zintegrowanym przyciskiem zmiany kierunku jazdy. Połączenie Fendt Cargo 6.100 i dżojstika 3L umożliwia przy pracy z łyżką z krokodylem jednoczesne wykonanie trzech funkcji, co pozwala ją w tym samym czasie podnosić, przechylać i otwierać.
Ciągniki serii Fendt 700 Vario generacji siódmej można już zamawiać, ale dostawy pierwszych sztuk rozpoczną się w pierwszym kwartale 2023 r. Seria Fendt 700 Vario generacji szóstej jest nadal produkowana i obejmuje 6 modeli o mocach znamionowych wynoszących od 144 do 237 KM.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ