Jeszcze zwrotniej
Ciekawymi funkcjami dostępnymi w tej serii ciągników są układy „SDD” oraz Stop&Go. Obie funkcje włączamy elektrohydraulicznie. Służą do tego przyciski umieszczone na obudowie zegarów, po prawej stronie.
Układ SDD, czyli Steering Double Displacement, dostępny jest opcjonalnie przy mocniejszym układzie kierowniczym z tandemem orbitroli (125 + 250 cm3). W tym układzie standardowo obracamy kierownicą 4,5 obrotu do uzyskania pełnego skrętu. Jeśli naciśniemy przycisk z symbolem kierownicy, to do pełnego skrętu wystarczy tylko 2,2 obrotu. Sprawdziliśmy: hydraulika skrętu naprawdę „dostaje kopa” po załączeniu SSD i na uwrociu możemy bez problemu używać tylko jednego obrotu kierownicy do zawracania z narzędziem. W naszej ocenie ten system na pewno się przyda nie tylko na końcach pola, ale także przy pracach z ładowaczem czołowym. Jeśli ciągnik będzie wyposażony w ładowacz, to polecamy wybór droższej, ale wyposażonej w system Stop&Go wersji P. Dlaczego? Ponieważ włączony Stop&Go przy prędkości poniżej 3 km/h rozłącza napęd po naciśnięciu tylko hamulca. Zatem zmiana kierunku jazdy polega tylko na przełożeniu w odwrotną pozycję rewersora.
Deutz-Fahr serii 5 jest dostępny na naszym rynku w wersji standard oraz profesjonalnej „P” Line. Wersja standard od profesjonalnej różni się oczywiście wyposażeniem – m.in. wyświetlaczem, ale też tym, iż w tej pierwszej...
Moc na kołach
Przy mocy 110 KM w najmocniejszym modelu i masie całkowitej do 4300 kG stosunek masy do mocy jest poniżej 40 kG/KM. Jeśli potrzebujemy więcej masy do prac polowych, możemy maksymalnie dociążyć traktor o kolejne 3500 kG za pomocą obciążników walizkowych.
Do przeniesienia mocy na koła służy przekładnia, w której montowany jest rewersor kierunku jazdy PowerShuttle obsługujący dwa mokre, wielotarczowe sprzęgła Sense Clutch. Nawet w wersji podstawowej mamy możliwość regulacji szybkości ich reakcji. Ruszenie pokrętłem na dźwigni rewersora sprawia, że na ekranie wyświetlacza umieszczonego na słupku pojawia się symbol sprzęgła i litera. Możemy wybrać, przytrzymując pokrętło wychylone, jedną z pięciu szybkości reakcji. S i S2 są najspokojniejszą, M – średnią, a H i H2 najszybszą, a zarazem najtwardszą reakcją sprzęgła na przełożenie dźwigni rewersora. Warto pamiętać, że rewersor pozwala na zmianę kierunku jazdy nawet do 12 km/h, więc jeśli ustawimy najszybszą zmianę, to zmiana kierunku jazdy na uwrociu będzie wymagała solidnego trzymania się kierownicy i szybkiej reakcji. Najszybsza reakcja rewersora przyda się natomiast w transporcie, gdyż ciągnik nawet z największym obciążeniem ruszy szybko i przede wszystkim płynnie.
Deutz-Fahr w serii 5 daje do wyboru cztery wersje skrzyni biegów. Najprostsza mechaniczna z 10 biegami w obu kierunkach będzie zapewne najtańsza, ale najmniej przydatna, jeśli będzie to ciągnik do pracy w polu i w transporcie. W naszej ocenie optymalnym wyborem jest przekładnia 30/30 z trzema biegami zmienianymi pod obciążeniem. Co ważne, na tylnej części dźwigni biegów mamy przycisk sprzęgła, więc wszystkie biegi możemy załączać bez używania nogi. Można powiedzieć, że obecnie trzy biegi zmieniane pod obciążeniem wystarczą. Jednak, szczególnie w wersji P, przydałaby się przekładnia z czterema lub pięcioma biegami zmienianymi pod obciążeniem.
Podczas prezentacji sprawdzaliśmy wersję standardową bez dostępnej w wersji P hydropneumatycznej amortyzacji przedniej osi. Nawet podczas lekkiej, ale szybkiej pracy, jaką jest koszenie, brakowało nam miękkiej przedniej osi. Dlatego, naszym zdaniem, jeśli Deutz-Fahr serii 5 – to tylko w wersji P. Amortyzacja, szczególnie w wyższej wersji nowej „piątki”, ma dwa cylindry hydrauliczne z osobnymi akumulatorami gazowo-hydraulicznymi. Układ automatycznie reguluje siłę amortyzacji osi zależnie od prędkości jazdy. Jej dodatkowym atutem jest to, że miękka przednia oś aktywnie współpracuje z amortyzacją narzędzi zawieszonych na tylnym podnośniku podczas transportu.