Claas Xerion 5000 o mocy 520 KM - test RPT
Moc możliwości
Kierując Xerionem, z racji jego rozmiarów, powinniśmy raczej użyć porównania do manewrowania wielką ciężarówką. Po uruchomieniu silnika załączony jest zawsze (włącza się on po każdym zatrzymaniu) automatycznie hamulec postojowy. Jego odblokowanie zachodzi podczas wybierania kierunku jazdy. Aby ruszyć, musimy wcisnąć jeden ze skrajnych końców przycisku wyboru kierunku jazdy (to proste:
Claas Atos powiększył rodzinę
Przyciski obecne na dżojstiku przypisane są już do konkretnych, najczęściej używanych funkcji, ale oczywiście można je zmienić – tak jak większość ustawień – poprzez terminal obsługowy Cebis. Na dźwigni wielofunkcyjnej są również przyciski tzw. stałe, których funkcji nie można zmienić. Jest to np. przycisk załączania jazdy równoległej albo zmiany kierunku jazdy. Na podłokietniku znajduje się jeszcze dźwignia krzyżowa. Możemy także i jej przypisać sterowanie przepływem oleju w złączach o innych kolorach (np. czerwonym i żółtym) niż obranych w standardowej konfiguracji przez producenta ciągnika złączy: niebieskim i brązowym. Warto jednak wiedzieć, że pomimo określonej konfiguracji fabrycznej można w swobodny sposób przypisywać przyciskom oznaczonym literami różne funkcje i dostosować „centrum dowodzenia” do własnych potrzeb i upodobań.
Do włączania i sterowania funkcjami ciągnika służy kilkanaście przełączników umieszczonych po prawej stronie, przed podłokietnikiem, którym przypisano stałe zadania. Są to m.in. dwa pokrętła wyboru menu systemu zarządzania ciągnikiem (Cebis), pokrętła/przyciski wyboru i potwierdzenia funkcji oraz ustawień elementów menu, hamulec postojowy, pamięć obrotów silnika, rewersor wentylatora. W zależności od opcji wyposażenia na panelu może znajdować się od kilku do kilkunastu przycisków.