Claas Atos powiększył rodzinę
Claas wprowadził do oferty nową serię ciągników o mocach od 76 do 109 KM. Wyróżnia je system zatrzymania ciągnika Smart Stop.
Pokazana po raz pierwszy w listopadzie 2014 r. seria ciągników Claas Atos obejmuje sześc modeli z silnikami trzy- i czterocylindrowymi. Nowa seria pozwoliła rozszerzyć ofertę niemieckiego koncernu w kategorii ciągników o mocach od 72 do 140 KM do 10 modeli. Natomiast w zakresie mocy 72- 530 KM Claas oferuje teraz aż 51 modeli traktorów.
Claas Lexion 4D
Sześć modeli 76-109 KM
Dostępne są dwie serie ciągników Claas Atos: 200 i 300. Każda z nich składa się z trzech modeli. W ciągnikach Atos 200 montowane są silniki trzycylindrowe o pojemności 2,9 l, z których wyciąga się moc maksymalną: 76, 88 i 97 KM. Natomiast w serii Atos 300 znajdziemy silniki czterocylindrowe o pojemności 3,8 l, co pozwala uzyskiwać moce maksymalne: 88, 102 i 109 KM. Ciągnik o mocy 76 KM ma moment obrotowy wynoszący 341 NM, a 109-konny Atos 435 Nm.
Producentem silników Farmotion montowanych w ciągnikach serii Atos jest Deutz-Fahr. Za sprawą m.in. zewnętrznego EGR i katalizatora DOC spełniają one normę emisji spalin Euro IIIB. Jak podkreśla producent, wszystkie elementy wykorzystywane w tym celu znajdują się pod maską ciągnika. Silniki montowane w ciągnikach serii Atos wykorzystują wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa Common Rail i są oczywiście turbodoładowane. Mogą być wyposażone w wentylator ze sprzęgłem typu Visco, które pozwala na ekonomiczną pracę układu chłodzenia.
Trzy skrzynie przekładniowe
Ciągniki Atos można wyposażyć w jedną z dwóch skrzyń biegów: w pełni manualną lub z dwoma półbiegami – Twinshift. Obsługuje się je poprzez dwie dźwignie – tradycyjnie jedna służy do zmiany biegów, a druga do grup. W przekładni manualnej dostępnych jest kilka opcji z całkowitą liczbą biegów wynoszących: 8/8, 10/10 lub 20/20. Natomiast skrzynia Twinshift oferuje podwojone wersje biegów: 16/16, 20/20 lub 40/40. Wiadomo – po prostu ma dwa półbiegi, co podwaja ogólną liczbę dostępnych przełożeń. W skrzyni tej zmiana biegu głównego musi jednak być tradycyjnie poprzedzona użyciem sprzęgła. Oprócz tradycyjnego naciśnięcia pedału można użyć guzika znajdującego się na głowni dźwigni. Do zmiany kierunku jazdy w ciągnikach serii Atos można użyć dźwigni rewersora mechanicznego lub elektrohydraulicznego – Revershift. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 40 km/h. Dostępna jest również wersja Eco pozwalająca osiągnąć maksymalną prędkość przy niższych obrotach silnika, co oczywiście przekłada się na niższe spalanie paliwa.