Claas Xerion 5000 o mocy 520 KM - test RPT
Cebis kontroluje
Centrum sterowania ciągnikiem poza uniwersalną dźwignią Cmatic stanowi terminal Cebis. Informacje i parametry regulacyjne znajdują się w dwóch zasobach: menu i włączanych wielopozycyjnych pokrętłach. Pierwsze od lewej pozwala ustawić jasność panelu, zmienić złącza podlegające sterowaniu dźwignią krzyżową, umożliwia dostęp do automatyki uwrociowej oraz do automatycznej jazdy równoległej. Z kolei drugie pokrętło włącza menu pozwalające na zmiany większej liczby parametrów typowo roboczych.
Przy każdym dużym pokrętle wyboru menu znajdują się dwa mniejsze. Lewe stanowi tzw. szybki dostęp do funkcji Cebisa. Drugie małe pokrętło pozwala na wybór regulowanego parametru w podmenu w Cebisie oraz zmianę jego nastaw.
Rodzaj wyświetlanych informacji na tzw. ekranie głównym Cebisa zależny jest od załączonego trybu jazdy (pole/droga). Gdy poruszamy się po drodze, Cebis wyświetla podstawowe parametry pracy silnika i pojazdu. Kiedy przejdziemy w tryb roboczy (polowy), z ekranu znikają zegary i wskaźniki związane z silnikiem, pojawiają się natomiast m.in. oznaczenia złączy hydrauliki zewnętrznej, prędkość obrotowa silnika, licznik hektarów, aktualne zużycie paliwa oraz aktualny poślizg kół, wychylenie kół i tryb pracy podwozia. Jest to oczywiście w bardzo dużym skrócie, gdyż opisywanie wszystkich możliwości systemu Cebis zajęłoby kilka wydań RPT…
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Claas Xerion ma systemy umożliwiające odbiór sygnału GPS pozwalającego pracować w trybie jazdy równoległej. Z uwagi na ewentualność jego przypadkowego załączenia, szczególnie podczas przejazdów z dużą prędkością, zalecane jest wyłączanie tego systemu wyłącznikiem umieszczonym po prawej stronie, pod stacyjką.
Kiedy przekroczymy prędkość ok. 20 km/h, komputer zacznie domagać się włączenia trybu transportowego pracy ciągnika. W kabinie rozlegnie się sygnał dźwiękowy i zacznie migać kontrolka przełącznika znajdująca się na górnej prawej konsoli w kabinie. Załączenie tego trybu dezaktywuje sterowanie hydrauliką. Oznacza to, że jadąc np. ze złożonym agregatem, kiedy nawet przypadkowo wciśniemy przycisk aktywujący przepływ oleju przez złącze, maszyna nie zareaguje, nie spowodujemy np. przypadkowego uszkodzenia czyjegoś auta czy samej maszyny. Załączenie tego trybu jazdy także nie pozwoli na zmianę trybu pracy podwozia (zmiany pracy kół np. na psi chód). W tym wariancie dostępne jest kierowanie tylko przednimi kołami.