Case IH Optum - 288 i 313 KM
Case IH Magnum - trzy pokolenia
Przedni most od Magnuma
Nowe ciągniki mają rozstaw osi równy 2995 mm. Pod kątem tego parametru mieszczą się zatem pomiędzy Pumą a Magnumem. Rozstaw osi w tych pierwszych wynosi 2880 mm, zaś w drugich 3105 mm. Przedni most wraz z układem zawieszenia i amortyzacji w Optumie pochodzi z serii Magnum. Jest to rozwiązanie opracowane przez inżynierów Case IH. W zawieszeniu tym dwa siłowniki hydrauliczne współpracują łącznie z czterema akumulatorami hydropneumatycznymi, a zakres ich ruchu wynosi 11 cm.
Maksymalny udźwig przedniego podnośnika w Optumie to 5821 kG. Czołowy trzypunktowy układ zawieszenia może być wyposażony wedle życzenia w siłowniki jedno- bądź dwustronnego działania. Tylny podnośnik legitymuje się szczytowym udźwigiem 11058 kG. Do zasilania odbiorników hydrauliki zewnętrznej oraz na potrzeby wewnętrzne zainstalowano w standardzie pompę wielotłoczkową o zmiennej wydajności wynoszącej maksymalnie 165 l/min. Na życzenie dostępna jest instalacja z przepływem dochodzącym do 220 l/min.
Bezprzewodowa kontrola ciśnienia
W wyposażeniu podstawowym producent przewidział dla Optuma bardzo bogatą paletę prędkości wałka WOM. Przedni przekaźnik dostępny jest w wariantach 540 i 1000, zaś tylny 540, 540 Eco, 1000 i 1000 Eco. Zmiany prędkości WOM-u dokonujemy na bocznym panelu za pomocą pokrętła.
Ciekawym, oryginalnym rozwiązaniem jest opcjonalne wyposażenie ciągników Optum we wkomponowane w terminal AFS Pro 700 menu, pozwalające monitorować ciśnienie powietrza w oponach. Funkcja ta dotyczy nie tylko kół traktora, ale również dołączonej przyczepy bądź maszyny. System pozwala na kontrolę ciśnienia jednocześnie nawet w 16 oponach. Charakterystycznym elementem pozwalającym szybko zorientować się, czy dany ciągnik jest w to rozwiązanie wyposażony, są zamocowane przy zaworach kół czujniki. Wyniki pomiaru przesyłane są na bieżąco na wyświetlacz komputera pokładowego. Co warto podkreślić, system ten nie wymaga żadnego dodatkowego okablowania. Sygnały z czujników widocznych na feldze przekazywane są bezprzewodowo drogą radiową.
Artykuł ukazał się w wydaniu 10/2015 miesięcznika Rolniczy Przegląd Techniczny. ZAPRENUMERUJ