Case IH Optum - 288 i 313 KM
Hamulec spalinowy
Zawór klapowy zwany także kryzą służy przede wszystkim do osiągnięcia odpowiednio wysokiej temperatury gazów wylotowych przy rozruchu silnika oraz jej utrzymania w czasie pracy, np. na biegu jałowym. Element ten to nic innego jak komputerowo sterowana przepustnica w kanale wydechowym. W warunkach pracy utrudniających uzyskanie właściwej temperatury dającej zielone światło na wtrysk płynu AdBlue zawór powoduje dławienie strumienia gazów, co powoduje zwiększone tarcie spalin o kanał wydechowy i ich nagrzewanie się.
Case IH serii 240 z nowymi udogodnieniami
Warto dodać, że ta sama przepustnica wykorzystywana jest także w ciągnikach Optum wyposażonych na specjalne życzenie w hamulec górski. Rozwiązanie to zostało wprowadzone w stajni Case IH po raz pierwszy w tym roku w najnowszej generacji ciągników Puma. Po naciśnięciu dodatkowego pedału w podłodze następuje jednocześnie: odcięcie wtrysku paliwa do cylindrów, przestawienie zaworu klapowego w kanale wydechowym oraz wejście wentylatora zespołu chłodzącego w tryb maksymalnych obrotów.
Olejowa miska nośna
Interesującym, unikalnym rozwiązaniem w silnikach Optumów jest konstrukcja miski olejowej. Element ten tworzy wraz z korpusem jednostki napędowej monolit, który stanowi konstrukcję nośną ciągnika. Jak podaje producent, rozwiązanie to pozwoliło na podniesienie masy brutto pojazdów do 16 t, a więc o około 3 t więcej niż w przypadku modeli serii Puma.
Spore wyzwanie dla konstruktorów ze stajni Case IH stanowiło zgrabne wkomponowanie w dość kompaktowe kształty ciągnika sporych rozmiarów zbiorników: paliwa i AdBlue. Trzeba przyznać, że to się im udało. Bak na olej napędowy ma pojemność 630 l, zaś zbiornik na płyn AdBlue mieści 96 l.
ABS na życzenie
Nowe ciągniki będą dostępne wyłącznie z przekładniami bezstopniowymi CVX. Skrzynie te, zależnie od rynku, pozwalają rozpędzić Optumy do 40 bądź 50 km/h. W przyszłości ma być dostępna także przekładnia z możliwością jazdy do 60 km/h. Obsługa skrzyni CVX w Optumach jest identyczna jak przy najnowszej Pumie. Jednak konstrukcja przekładni jest zmieniona. Została ona bowiem dostosowana do przenoszenia większej mocy.
W układzie napędowym nowych ciągników dostępny będzie na życzenie ABS. Wdrożony już wcześniej jako opcja do serii Puma system sprawdza się nie tylko w transporcie, ale też na polu w celu inteligentnego zacieśniania skrętów. Układowi ABS poświęcona jest osobna zakładka w standardowym komputerze pokładowym Optuma, czyli AFS Pro 700.