Wieprzowina ze znakiem jakości została doceniona. Kampania dobiega końca
Wzrost wolumenu produkcji żywca wieprzowego oraz produkcji mięsa i jego przetworów w Systemie QAFP to najważniejsze efekty 3-letniej kampanii "Gwarancja Jakości QAFP" promującej walory certyfikowanych produktów wieprzowych.
Na początku lutego kończy się kampania realizowana w ramach mechanizmu "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych" administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego.
To będzie trudny rok dla producentów trzody chlewnej
Priorytetem akcji było przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji i wysokiej jakości wyrobów wytwarzanych w systemie Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP oraz wzrost rozpoznawalności tego symbolu.
Budżet programu (2.999.952,03 euro) pozyskano z trzech źródeł: 50 proc. ze środków Unii Europejskiej, 30 proc. z budżetu krajowego oraz 20 proc. ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.
Od 4 lutego 2014 roku budowano pozytywny wizerunek kulinarnego mięsa wieprzowego i wędlin certyfikowanych w systemie QAFP. Uczestnictwo w międzynarodowych targach EuroGastro, kampania w mediach oraz warsztaty kulinarne, to tylko niektóre z działań podjętych na rzecz popularyzacji produktów.
Rynek trzody chlewnej wraca do równowagi
W latach 2014-2016 liczba certyfikowanych zakładów prowadzących ubój trzody chlewnej wraz z rozbiorem wzrosła z 3 do 5, a liczba ubijanych świń zwiększyła się z 91,8 do 312,8 tys. sztuk.
W tym czasie rozwinął się segment produkcji wędlin. W 2014 roku 15 certyfikowanych zakładów przetwórczych wyprodukowało 8,6 tys. ton towarów o wartości ok. 130 mln zł, a w minionym roku wytwórczość mogła wynieść nawet 12 tys. ton, zaś liczba firm wzrosła do 21.
Rozwój systemu QAFP w latach 2014-2016 sprawił, że produkcja żywca wieprzowego w tym trybie rosła w tempie 85 proc., a wędlin 18 proc. rocznie. Produkty dostępne są w 800 sklepach firmowych, w 2000 sklepów wielkopowierzchniowych oraz w punktach dystrybucji żywności dla segmentu HoReCa.