Bez laktozy, GMO i cukru. Nowe trendy wśród konsumentów

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Mirosław Lewandowski | lewandowski@apra.pl
10-02-2021,17:50 Aktualizacja: 09-03-2021,19:01
A A A

Pandemia koronawirusa wpłynęła na nowe potrzeby konsumentów produktów mleczarskich oraz trendy na tym rynku.

- Patrząc na gorączkę zakupową, jaka miała miejsce rok temu i na z pozoru prozaiczne problemy konsumentów, wprowadziliśmy do sprzedaży duże rodzinne i ekonomiczne porcje m.in. serów i masła, które można kupić na zapas - mówiła Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol, podczas konferencji prasowej online dotyczącej rozwoju branży mleczarskiej w czasie epidemii Covid-19. Odbyła się ona 10 lutego w środę.

Konsumenci wskutek pandemii Covid-19 na nowo zaczęli doceniać jakość i bezpieczeństwo produktów. Dużym zainteresowaniem zaczęły się cieszyć lokalne marki powstające na bazie polskiego surowca wytworzone w procesie zrównoważonego rozwoju.

  • Konsumenci wskutek pandemii Covid-19 zweryfikowali swoje potrzeby żywieniowe
  • Konsumenci zwracają uwagę na jakość i bezpieczeństwo produktów mleczarskich
  • Coraz większą rolę odgrywa dieta bez cukru lub z jego obniżoną zawartością
  • Silny trend stanowi spożywanie produktów bez laktozy
  • Rośnie sprzedaż roślinnych zamienników mleka

rynek mleczarski, SM Mlekpol, Edmund Borawski, skup mleka, cena mleka, mleko, produkcja mleka, mleczarnia, krowy

Borawski: Produkcja mleka musi się opłacać

Rynek mleczarski odczuwa skutki wciąż trwającej pandemii. Znacząco zmalał poziom konsumpcji świeżych produktów takich jak kefiry, jogurty, czy maślanki. Wpłynęło na to zamknięcie branży hotelowej i gastronomicznej. - Pandemia Covid-19...

Produkty mleczarskie bez cukru

Coraz mocniej widoczny jest trend prozdrowotny. Wynika on z większej świadomości tego, jak należy się odżywiać, żeby wzmocnić swoją odporność. Znaczącą rolę odgrywa dieta bez cukru lub z jego obniżoną zawartością.

- Dietetycy i lekarze mówią głośno o tym, że jest problem z nadwagą, zwłaszcza wśród młodego społeczeństwa. Co prawda nabiał nie jest głównym produktem, który przyczynia się do wzrostu spożycia cukru, ale mimo to wprowadzamy produkty, w których będzie on zastąpiony owocami - tłumaczyła Małgorzata Cebelińska.

Edmund Borawski, Prezes Zarządu SM Mlekpol podkreślił, że podatek cukrowy w bieżącym roku praktycznie nie dotyczy branży mleczarskiej.

- W przyszłym roku sytuacja ta może się zmienić, więc staramy się obniżać zawartość cukru w naszych produktach, zwłaszcza fermentowanych - mówił Borawski.

eksport produktów mlecznych, produkcja mleka, sery i twarogi, raport KOWR

Produkty mleczne sprzedają się dobrze mimo pandemii

W ciągu 11 miesięcy ub.r. branża mleczarska wyeksportowała produkty o wartości 2,1 mld euro, podobnie jak rok wcześniej. Najwięcej z nich trafiło do Niemiec W strukturze wywozu dominującą pozycję zajmują sery i twarogi. "Mimo pogorszenia...

Bez laktozy i ... bez mleka?

Kolejnym silnym trendem jest spożywanie produktów bez laktozy. Mimo że ten rynek wciąż jest niszowy, to jednak coraz bardziej dynamicznie się rozwija.

- Nie do końca wiemy, czy wynika to z nietolerancji laktozy u konsumentów, czy może z pewnego rodzaju mody i świadomego wyboru tych produktów. Eksperci wskazują, że trend ten będzie się coraz bardziej rozwijał, podobnie jak znany od kilku lat bez GMO - mówiła Małgorzata Cebelińska.

Coraz bardziej widoczna jest także rosnąca sprzedaż roślinnych zamienników mleka.

- Zauważamy ten trend. Widzimy, że portfolio tzw. analogów mleka zwiększa się. Nasza spółdzielnia również przygotowuje się do wytwarzania produktów na bazie różnych białek roślinnych. Decyzja w tej sprawie już zapadła i myślę, że pod koniec roku pierwsze z nich pojawią się na sklepowych półkach - mówił Edmund Borawski.

eksport do Nigerii, OMP, SMP, mleko, śmietana, maślanka, serwatka, masło, sery, twarogi, Agnieszka Maliszewska

Więcej polskiego mleka w proszku trafi do Nigerii?

Nigeria jest rynkiem o rosnącym potencjale, posiadającym duże możliwości w zakresie sprzedaży do tego kraju mleka w proszku, szczególnie tzw. fat milk. W 2020 r. w Unii Europejskiej zanotowano wzrost eksportu sera do Nigerii o 21%, pełnego...

Eksportują do ponad 100 krajów

Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol dostarcza swoje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie.

W Europie są to głównie Niemcy, Niderlandy, Bułgaria, Włochy i Grecja.

Poza Europą produkty mleczarskie Mlekpolu trafiają do krajów tworzących Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN, a także Korei Południowej, Japonii, Dominikany i Chin.

- Chiny które są dla nas bardzo istotnym rynkiem. Wysyłamy tam szerokie portfolio długoterminowych produktów jak mleka i śmietanki UHT, czy mleka smakowe - mówił Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol.

 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 6/2024

Hoduj z głową świnie:

-Choroba obrzękowa niejedno ma imię

-Białko paszowe - problem rzeczywisty czy wydumany?

-Remont stada własny lub z zakupu?

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 6/2024

Hoduj z głową bydło:

-Czy i jak stosować aminokwasy chronione?

-Dlaczego wciąż przekarmiamy krowy białkiem?

-IBR, czyli wyzwanie dla nowoczesnych hodowców

PRENUMERATA