Polskie produkty mleczarskie debiutują na wielkiej giełdzie
Za pośrednictwem polskiej firmy Polish Dairy producenci wyrobów mleczarskich będą mogli wkrótce wystawiać swoje produkty na największej na świecie platformie Global Dairy Trade.
Jak poinformował Aleksander Kempiński, członek zarządu firmy, od 5 października przystępuje ona do platformy Global Dairy Trade w Nowej Zelandii. - Dołączamy do grona największych sprzedawców nabiału takich jak Arla, Dairy America czy Fonterra - podkreślił.
Branża mleczarska bije rekordy. Tyle firmy jeszcze nie zarobiły
Za pośrednictwem Polish Dairy będą sprzedawane mleko w proszku - odtłuczone i tłuste, masło oraz laktoza. W kolejnych miesiącach asortyment będzie większy. Aby rozpocząć handel producent - spółdzielnia mleczarska musi zgłosić się do Polish Dairy z ofertą produktów. Gdy PD je sprzeda, spółdzielnia przed wysyłką towaru otrzyma pieniądze.
- Polish Dairy oferuje łatwy i efektywny dostęp do globalnych rynków produktów mleczarskich, m.in. przez tworzenie grup sprzedażowych, optymalizację kosztów transakcyjnych w obrocie nabiałem, koncentrację podaży w duże jednolite partie o jednolitej jakości, w wystandaryzowanym opakowaniu i oznakowaniu - wyliczał Kempiński.
Dzięki wspólnemu działaniu możliwe będzie wyeliminowanie lub istotne ograniczenie ryzyka cenowego w przypadku np. nieterminowej dostawy, opóźnienia zapłaty za dostarczony towar, niewłaściwej oceny ilości i jakości towaru będącego w obrocie. Ponadto łatwiejsza będzie prezentacja krajowej oferty towarów rolno-spożywczych oraz jej promocja na rynku UE i rynkach krajów trzecich.
Powstaje polski indeks ekonomiczny do selekcji bydła mlecznego
Według Kempińskiego, Polska obecnie ma warunki do zwiększenia produkcji mleka i do rozwoju eksportu tych produktów. Nasz rynek mleczarski charakteryzuje się jednak dużą liczbą podmiotów oferujących stosunkowo małe partie towaru.
Ekspert zauważa, że niedoskonałość organizacyjna spółdzielni mleczarskich w tym występujące problemy w komunikacji z międzynarodowymi partnerami oraz rozdrobnienie kupców na świecie sprawiają, że handel odbywa się często przez drobnych pośredników i przy niskiej efektywności cenowej.
W Polsce mleko produkuje około 142 tys. gospodarstw. Skupuje je 313 podmiotów, a przetwórstwem zajmuje się 205 mleczarni.
Global Dairy Trade jest światowym liderem obrotu nabiałem oferującym szeroką gamę komplementarnych usług dla branży mleczarskiej w tym, producentów i nabywców. GDT Events to organizowane dwa razy w miesiącu sesje przetargowe, na których sprzedawane są masowe produkty mleczne.
W aukcjach bierze udział 520 hurtowych nabywców z ponad 80 krajów. GDT powstała w 2008 r., roczny obrót platformy wynosi ok 1 milion ton różnych produktów mlecznych oferowanych przez sprzedających z całego świata.