Hodowcy bydła mają za sobą bardzo dobry rok
Dla hodowców i producentów bydła mięsnego mijający rok był bardzo dobry. Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego zauważa, że z tą opinią wiele osób może się nie zgodzić, ale fakty mówią same za siebie.
– Ceny bydła były stabilne i zaledwie o 6-8% niższe niż w 2022 r. Pamiętajmy jednak, że miniony rok był takim, który trafia się raz na kilkadziesiąt lat. Dlatego bieżące notowania należy odnieść do 2021 r., w porównaniu do którego są one o ponad 30% wyższe – zauważa Jacek Zarzecki.
Wołowina i bydło mięsne z Polski w 2023 roku otrzymały zielone światło od wielu nowych rynków eksportowych jak Wietnam, Tajlandia, Turcja, Japonia, Korea czy Chiny.
Żywiec wołowy ponownie tanieje
– Jeśli uda nam się wejść z przytupem na rynek chiński wówczas zajmiemy miejsce w grupie największych światowych eksporterów wołowiny, co oczywiście przyniesie hodowcom bydła w Polsce jeszcze większą stabilizację – podkreśla Zarzecki.
Polska beneficjentem KPS-u
2023 rok jest pierwszym, w którym funkcjonuje program dobrostanowy w ramach nowego Krajowego Planu Strategicznego.
– Stawki wsparcia i refundacji są co najmniej dwukrotnie wyższe niż w poprzednim planie. Należy jasno podkreślić, że jedna trzecia płatności dobrostanowych w Europie przypada na Polskę. Ponadto rzutem na taśmę udało nam się wprowadzić do KPS-u dodatkową płatność związaną z systemem jakości QMP – mówi Jacek Zarzecki dodając:
– W ciągu roku stworzyliśmy więc potężne narzędzie stabilizujące sektor. Nikt nie może już nam zarzuć, że polska wołowina dobrze się sprzedaje, bo jest tania. Obecnie konkurujemy na rynkach zbytu nie ceną, a jakością.
Obalamy mity: polscy hodowcy a dobrostan bydła
Powiązanie dopłat dobrostanowych z systemami jakości przyniesie korzyści dla rolników, konsumentów, ale także budżetu państwa.
Strategia i promocja
– Jako jedyna branża w Polsce przygotowaliśmy strategię dla naszego sektora. Przystąpimy też do przygotowania i wypracowani znaku promocyjnego „Polska wołowina”. Chcemy, żeby wszystkie działania promocyjne odbywały się pod wspólnym brandem, czy to na rynku światowym, europejskim, czy krajowym – podkreśla Zarzecki.
W tym roku wykonane zostały też pierwsze krajowe badania dotyczące tego, jak konsumenci odbierają sektor wołowiny i co sądzą o dobrostanie bydła mięsnego.
– Wyniki wskazują, że bydło pod kątem dobrostanu znajduje się zaraz za zwierzętami towarzyszącymi. W przyszłym roku będziemy chcieli być jeszcze bardziej transparentni i z jeszcze większą stanowczością zwalczać fake newsy propagowane przez organizacje prozwierzęce – podkreśla Zarzecki.
Więcej informacji na temat hodowli bydła oraz produkcji mleka znajdziesz w magazynie "Hoduj z Głową Bydło" ZAPRENUMERUJ
Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)