Sprzedaż żywności przez internet będzie rosła. Rynek e-commerce rozwija się
Tylko 1 proc. produktów szybkozbywalnych, w tym żywności, konsumenci kupują przez internet. Zdaniem ekspertów do 2026 roku ok. 40 proc. produktów na świecie będzie sprzedawanych online. Dziś to ok. 10 proc., a w Polsce zaledwie 7 proc.
- Rynek e-commerce szacujemy na 6 proc. Na tym tle e-commerce FMCG to niecały 1 proc. Kiedy spytaliśmy konsumentów, jak często robią zakupy i czy to rozważają, 43 proc. odpowiedziało, twierdząco. Ale jeśli tę grupę zawęzimy do tych, którzy faktycznie zakupów dokonali, to lądujemy z niską, jednocyfrową wielkością - wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen Polska.
Krajowa Rada Rolnictwa Ekologicznego już działa i promuje naszą żywność
Rynek e-commerce w Polsce szacuje się na 40 mld zł. 54 proc. Polaków deklaruje, że robi zakupy w internecie, ale jedynie procent z nas kupuje w sieci produkty szybkowzbywalne.
- Przyczyn tego zjawiska jest wiele: m.in. przyzwyczajenia konsumenckie, bo Polacy lubią robić zakupy i robią to średnio 2-3 razy w tygodniu, poza tym także gęsta sieć sklepów stacjonarnych, a także obawy o dodatkowe opłaty związane z dowozem towarów oraz z jego zwrotami - mówi Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska.
Konsumenci FMCG są przywiązani do zakupów stacjonarnych, a 56 proc. nie rozważa nawet zakupów tych produktów przez internet. Zniechęcają ich dodatkowe opłaty za dowóz (46 proc.), brak możliwości fizycznego obcowania z produktem oraz czas dostawy. Mają obawy związane z jakością produktów i ich ceną.
- Koszyk FMCG online niespecjalnie różni się od koszyka offline’owego. Mniej jest w nim świeżej żywności - to właśnie ta bariera, ale oprócz tego znajdziemy tam kawę, herbatę, makarony, przyprawy, wodę butelkowaną - wymienia Mordasiewicz.
[WIDEO] Mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen Polska oraz Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska
Wzrost cen żywności nieco wyhamował
70 proc. internautów, którzy kupują w sieci produkty FMCG, robi to raz w miesiącu lub rzadziej, a w przypadku tradycyjnych zakupów 65 proc. osób robi je przynajmniej raz w tygodniu.
Receptą na sukces dla sklepów online z tej branży może być zniesienie opłat za dowóz, zwrot pieniędzy, a w przypadku produktu niezgodnego z oczekiwaniami jego wymiana jeszcze tego samego dnia. Do zakupów w sieci mogą też przyciągnąć niższe ceny, specjalne promocje i oferty. Istotna jest ponadto dostawa towaru do domu, czego oczekuje 78 proc. konsumentów.
- 73 proc. osób uważnie czyta etykiety. Ta informacja także musi się znaleźć w sklepie online’owym. Z kolei 67 proc., jeśli nie widzi zdjęcia produktu, natychmiast przerywa zakupy. Prosta rzecz, ale upewnienie się, że każdy produkt ma swój opis i zdjęcie, znakomicie może zachęcić klientów do włożenia produktu do koszyka i dokonanie zakupu - przekonuje dyrektor zarządzający Nielsen Polska.
Białek zaznacza z kolei, że sklepy działające online muszą się wykazać elastycznością biznesową. Jest niezbędna, bo jak przekonują eksperci, już w ciągu kilku lat e-sprzedaż będzie konkurować ze stacjonarną.
Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu
- W ciągu najbliższych 10 lat trendowi rozwoju e-commerce będzie nadal towarzyszył rozwój sklepów stacjonarnych, które będą wspierały sprzedaż online. Widzimy to również w Polsce. Tradycyjne sklepy inwestują w nowe technologie. W większości z nich można odebrać produkty zakupione online, część tradycyjnych sklepów zmienia się w showroomy - mówi ekspertka.
Pod względem sprzedaży online produktów FMCG Polska - podobnie jak Węgry i Hiszpania - znajduje się w pierwszej fazie wzrostu. Do rozwijających się pod tym względem krajów zalicza się Stany Zjednoczone, Singapur czy Szwecję.
Rynek e-commerce to jednak rynek dużo szerszy niż tylko branża FMCG, a w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Szacuje się, że wartość tego rynku w ciągu najbliższych kilku lat będzie rosnąć w dwucyfrowym tempie.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś