Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu
Do laski marszałkowskiej trafił projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych, autorstwa posłów Kukiz'15. Przewiduje on utworzenie jednego funduszu w miejsce dotychczasowych dziewięciu. Promowane mają być tylko polskie produkty.
"Wśród głównych celów założonych w projektowanej ustawie znajdują się: wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych zarówno w kraju jak i za granicą, skoncentrowanie większej uwagi na promocję żywności wyprodukowanej w Polsce na rynkach zewnętrznych, integracja działań marketingowych, zwiększenie przejrzystości funkcjonowania funduszu, a także zwielokrotnienie wykorzystania środków na programy informacyjno-promocyjne" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Pierwszy sklep z dziczyzną otwarty. To promocja zdrowej żywności
Ponadto nie występuje wyraźna zależność pomiędzy funkcjonowaniem funduszy, a wzrostem polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych na tle innych towarów - tłumaczą wnioskodawcy, posłowie klubu Kukiz'15.
Zdaniem autorów projektu fundusze powinny promować polskie produkty rolno-spożywcze poza granicami naszego kraju, bowiem promowanie żywności na rynku krajowym jedynie wzmacnia konkurencję pomiędzy producentami.
Według projektodawców 60 proc. środków powinna być przeznaczana na promocję eksportu. Przy tym promowane powinny być polska żywność (dodatek innych składników nie mogłaby przekraczać 10 proc., obecnie jest to do 25 proc.).
Bruksela zwiększa środki na promocję produktów rolniczych
W komisji zarządzającej nie będzie przedstawicieli przetwórców jak jest obecnie, ponieważ oni nie płacą na te fundusze. Projekt zakłada zmianę sposobu wyboru kandydatów na członków komisji zarządzającej.
W projekcie ustawy proponuje się, aby wysokość wpłat dokonywanych na fundusz promocji wynosiła 0,05 proc. wartości netto sprzedanych produktów rolno-spożywczych oraz 0,0005 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Oznacza to zmniejszenie wysokości środków funduszu promocji w porównaniu z wysokością, którą dysponują obecnie istniejące fundusze promocji.
Są pieniądze na promocję rolnictwa ekologicznego i agroturystyki
Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Krajowy Ośrodek Wsparcie Rolnictwa. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie.
Największymi pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś