Raport: w czerwcu ceny w sklepach o ponad 3 proc. wyższe niż w ubiegłym roku

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
11-07-2024,8:30 Aktualizacja: 11-07-2024,8:45
A A A

Codzienne zakupy podrożały w czerwcu br. średnio o 3,1 proc. r/r - wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Najbardziej - o 11,2 proc. wzrosły ceny słodyczy i deserów, chemii gospodarczej - o 9,2 proc. i dodatków spożywczych - o 6,2 proc.

W czerwcu br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 3,1 proc. r/r. W maju ceny wzrosły o 2,9 proc., a w kwietniu – 2,4 proc. r/r. Widać zatem, że dynamika wzrostu cen w sklepach rośnie kolejny miesiąc z rzędu. Na siedemnaście monitorowanych kategorii produktów, dwanaście wykazało jednocyfrowy skok w relacji rocznej. W jednej grupie produktów, tj. słodyczach i deserach, odnotowano podwyżkę dwucyfrową - 11,2 proc. r/r - poinformowano w raporcie.

ceny żywności, kakao, kawa, pomarańcze

"Rz": ceny kawy, kakao i soku z pomarańczy szaleją

Ceny surowców, które trafiają na śniadaniowy stół, ruszyły w górę i na razie nie widać szans na spadki. Sok pomarańczowy drożeje z powodu huraganów i chorób, kawa z powodu suszy i gigantycznego boomu w...

"Słodycze i desery są na froncie drożyzny ze względu na znaczny wzrost cen surowców. Wymuszają go pogarszające się warunki przyrodnicze. Ponadto wpływają na to takie czynniki, jak drożejące nośniki energii, coraz wyższe płace i rosnący popyt na cukier i kakao przy stabilizacji podaży. Analizując zmiany klimatyczne, raczej nie należy spodziewać się polepszenia warunków uprawy oraz zmian w cenach energii, a więc ta kategoria artykułów będzie dalej drożeć" – wskazał dr hab. Sławomir Jankiewicz z Uniwersytetu WSB Merito.

Na drugiej pozycji w rankingu podwyżek znalazła się chemia gospodarcza ze średnim wzrostem 9,2 proc. r/r. "W ostatnich kilku miesiącach nastąpiła stabilizacja tempa wzrostu cen chemii gospodarczej, ponieważ wahania są stosunkowo niewielkie i zdecydowanie niższe niż w ub.r. Należy jednak zauważyć, że wyniki tej kategorii są w dużej mierze zależne od poziomu cen energii i gazu, które wkrótce mogą znacząco wzrosnąć" – prognozuje dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Na trzecim miejscu w zestawieniu są dodatki spożywcze (tj. ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) ze średnią podwyżką o 6,2 proc. r/r. "Sezon grillowy w pełni, a więc dodatki spożywcze cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Producenci, ale też retailerzy, wykorzystują tę okazję i zaczynają zwiększać tempo wzrostu cen. Tendencja ta powinna utrzymywać się także w lipcu i sierpniu" – prognozuje dr Fiks.

Czwarte w rankingu jest pieczywo, które podrożało o 5,3 proc. r/r. "Na notowania tej kategorii wpłynęło kilka czynników, w tym wzrost VAT, cen surowców, paliwa i nośników energii, a także wynagrodzeń. Znaczenie miała też adaptacja do przewidywanych podwyżek cen produkcji" – zaznacza Jankiewicz.

ceny żywności, żywność, fao, surowce żywnościowe

"DGP" o cenach żywności: taniej niż rok temu, ale nie tanio

Ceny żywności na światowych giełdach są niższe niż przed rokiem, ale wyraźnie powyżej średniej sprzed dekady – informuje "Dziennik Gazeta Prawna". "Obliczany przez FAO – Organizację Narodów Zjednoczonych ds....

Jak podano w raporcie, zestawienie TOP5 drożejących kategorii zamykają napoje bezalkoholowe, których ceny wzrosły o 4,9 proc. r/r. "Zwiększony popyt na napoje, wynikający z wysokich temperatur, sprawiał, że ceny w dalszym ciągu rosną, choć nie tak mocno, jak we wcześniejszych miesiącach. W tej kategorii panuje duża konkurencja. (...) Wydaje się więc, że szybszy wzrost cen hamowany jest przez agresywną rywalizację o klienta" – wskazał Fiks.

Następne w kolejności pod względem wielkości podwyżek są środki higieny osobistej, które zdrożały średnio o 5,1 proc. r/r. Zdaniem autorów raportu, wzrost cen w tej grupie asortymentowej wynika z sezonowego zwiększonego popytu. "Do tego cały czas rosną ceny surowców, np. celulozy, opakowań, a także transportu" – zauważył prof. Jankiewicz.

Podrożały również ryby - o 4,8 proc. r/r, na co zdaniem autorów wpłynęły nie tylko rosnące koszty energii i transportu. "Na podwyżki w tej kategorii wpływ mają też wahania pogodowe, zanieczyszczenie środowiska, a także zmiany przepisów związane z ochroną i hodowlą" – uzupełnił Jankiewicz.

Ceny używek (herbaty, kawy, piwa, wódki) wzrosły średnio o 4,7 proc. r/r. "W przypadku herbaty obserwujemy zmianę w konsumpcji. Kupujemy produkty lepszej jakości i o nowych smakach. Wpływać to może na wzrost cen w sklepach. Dodatkowo rosną koszty, w tym transportu i przechowywania. Jeśli chodzi o alkohole, to zaplanowane do 2027 roku podwyżki akcyzy będą podbijały ceny. W przyszłym roku do czynników cenotwórczych dojdzie wzrost kaucji płaconych za butelki i puszki" – przewiduje Jankiewicz.

Jak poinformowano w raporcie, wędliny zdrożały o 4,6 proc. r/r. "Postulowane zmiany przepisów UE dot. hodowli zwierząt mogą spowodować, że wędliny i mięso podrożeją w sklepach nawet o ponad 20 proc." – uważa ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

Ekspertka: skutki suszy dość łatwo przewidzieć. Wiążą się m.in. ze wzrostem cen żywności

Susza w Polsce dawno przestała być zjawiskiem okresowym, a jej skutki coraz częściej dotykają też mieszkańców miast. Profesor Uniwersytetu Łódzkiego Iwona Wagner uważa, że trzeba zmienić myślenie o gospodarce wodnej i zacząć traktować...

Nieznacznie wzrosły ceny owoców - o 1,8 proc. r/r. Zdaniem autorów raportu, mniejsze podwyżki w porównaniu z poprzednimi miesiącami to efekt importu, który uzupełnił niedobory na krajowym rynku.

Jeszcze mniej podrożały artykuły dla dzieci - o 1,5 proc. oraz nabiał o 1,1 proc. r/r. "Niestety w najbliższym czasie ceny nabiału mogą mocniej pójść w górę ze względu na wzrost cen energii elektrycznej, która generuje duże koszty przy produkcji" – zaznaczył Fiks.

Comiesięczny raport „Indeks cen w sklepach detalicznych” autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej analizie porównano wyniki z czerwca 2024 r. i analogicznego okresu z 2023 r. Pod uwagę wzięto 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą przeszło 71,4 tys. cen detalicznych z ponad 32,2 tys. sklepów należących do 59 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce. 

Poleć
Udostępnij