Polska żywność podbija kolejny ważny rynek
Rośnie eksport rolno-spożywczy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Tylko w 2017 roku wywóz towarów do ZEA wart był 85 mln euro i wzrósł o 11 proc. w ciągu roku.
- Wymiana rolno-spożywcza z Emiratami Arabskimi wynosi kilkadziesiąt milionów euro. Można się tym szczycić, ale wydaje mi się, że potencjał jest bez porównania większy - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.
Polska musi stawiać na żywność wysokiej jakości. To nasza szansa
- To jest kraj, który nie tylko potrzebuje żywności dla stosunkowo niewielkiej ilości swoich mieszkańców, około 10 mln, ale przede wszystkim potrafi handlować żywnością ze znaczną częścią świata, z Azją, z Afryką, z krajami arabskimi. Jako taki pośrednik, do krajów gdzie nigdy sami nie będziemy umieli skutecznie handlować, bardzo by się nam przydał - dodał polityk.
Zjednoczone Emiraty Arabskie są drugim, po Arabii Saudyjskiej, największym partnerem gospodarczym i handlowym Polski na obszarze krajów Rady Współpracy Państw Zatoki. Najwięcej sprzedajemy przetworów spożywczych, słodyczy i papierosów, ale ZEA mogą być też dobrym odbiorcą mięsa halal, które Polska obecnie eksportuje do kilkudziesięciu krajów.
- ZEA potrzebują przede wszystkim dużych ilości mięsa, oczywiście halal, wołowiny i drobiu. To są ogromne ilości produktów mlecznych, przede wszystkim o krótkich terminach przydatności, bo świat nie chce żywności która ma pół roku czy rok ważności napisane na opakowaniu, staje się to żywność śmieciowa, więc również kwestia szybkości transportu, logistyki, będzie o tym decydowała - wskazuje Ardanowski.
[WIDEO] Mówi Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi
W tym roku eksport żywności może osiągnąć 30 mld euro
W 2017 roku wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski na rynki pozaunijne zwiększyła się o 27 proc., do 476 mln euro. Najwięcej sprzedajemy do Algierii, Chin i Arabii Saudyjskiej.
- W Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest też wielkie zapotrzebowanie na cukier. Jesteśmy przecież wielkim producentem cukru, w krajach muzułmańskich duże wzięcie mają słodycze, miód, to są rzeczy które mamy. To są na pewno - biorąc pod uwagę tamten klimat - także soki z owoców i warzyw - mówi polityk.
Polska jest w czołówce światowych eksporterów słodyczy. Tylko latach 2012-2016 ich wywóz wzrósł o blisko 79,5 proc. Z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas wynika zaś, że w 2017 roku sprzedaliśmy 15,2 tys. ton miodu (+11 proc. r/r).
Zdecydowana większość trafia na rynki unijne, jednak to kraje muzułmańskie mogą być istotnym odbiorcą. Jak wskazuje Ardanowski, gama produktów które mogą stać się hitem eksportowym do tej części świata jest ogromna, ale aby wykorzystać ten potencjał dużo zależy od polskich producentów.
Ustawa ograniczająca nieuczciwe praktyki w handlu żywnością podpisana
- Rolą administracji, rządu, jest pomoc w pokonywaniu barier organizacyjnych, prawnych, dostępu do rynku, porozumień w krajach orientu. Jest bardzo ważne również, czy władze publiczne uwiarygadniają poszczególne firmy wskazując, że są popierane, więc każda polska firma na takie wsparcie może liczyć, natomiast reszta jest w rękach samych przedsiębiorców - przekonuje minister.
Ardanowski podkreśla, że Polska nie może konkurować niskimi cenami. Pod tym względem nie wygramy np. z Ukrainą (ceny owoców), czy Brazylią (mięsa). Wartością naszych produktów jest przede wszystkim wysoka jakość.
- Dla ZEA jest bardzo ważne, że Polska nie kopie się z koniem, nie ściga się wyłącznie niskimi cenami żywności. Nigdy nie wygramy z Brazylią w produkcji kurczaków, z Argentyną w produkcji wołowiny, czy z wielkimi obszarami Rosji, Ukrainy, w produkcji pszenicy czy innych zbóż. My musimy się czymś wyróżniać i ta nasza żywność ma być najlepsza na świecie, ma być tą żywnością, za którą będzie ktoś gotowy zapłacić lepszą cenę wiedząc o tym, że to jest creme de la creme na stołach światowych - podkreśla na koniec szef resortu.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś