Polska marka ma być znana na świecie. Promocja najważniejsza

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
01-06-2017,10:50 Aktualizacja: 01-06-2017,11:22
A A A

Resort rolnictwa chce poprawić efektywność funduszy promocji, aby wzmocnić markę polskiej żywności na świecie - mówił wiceminister Jacek Bogucki podczas uroczystości wręczenia nominacji członkom komisji zarządzających funduszami.

Od początku roku obowiązuje znowelizowana ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Zgodnie z nią, w komisjach ma być więcej przedstawicieli rolników. Obecnie jest tam po 5 przedstawicieli producentów, po 3 przedstawicieli przetwórców oraz po 1 przedstawicielu Krajowej Rady Izb Rolniczych.

promocja żywności, żywność, produkt polski, znakowanie żywności, nik, arr

Polska żywność znana na świecie dzięki funduszom promocji

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych dobrze wykorzystują pieniądze UE, dzięki czemu polska żywność jest coraz lepiej znana na świecie - informuje NIK. Problemem są koszty obsługi funduszy i brak ogólnej strategii promocji...

150 kandydatów do 9 komisji zgłosiło ponad 60 organizacji. Nominacje otrzymała tylko część z nich. W środę komisje zarządzające poszczególnymi funduszami miały swoje pierwsze posiedzenia.

Bogucki zaznaczył, że fundusze promocji dysponują znaczącymi środkami, liczonymi w milionach złotych - pieniądze te można bardziej efektywnie niż dotąd wykorzystać na promowanie polskiej marki na świecie. Jego zdaniem jest dużo do zrobienia na rynku unijnym, gdzie są próby podważania dobrej jakości naszych produktów. - Chodzi o czarny pijar stosowany przez niektóre kraje UE - wyjaśnił.

Istotne jest też promowanie polskiej żywności na rynku wewnętrznym, gdzie trafia zdecydowana większość produktów. Zdaniem resortu powinny one mieć oznakowanie "produkt polski". Wiceminister uważa, że konsumenci powinni być świadomi pochodzenia produktów i jakości surowców.

- Pracujemy nad zmianą przepisów wykonawczych dotyczących funkcjonowania funduszy promocji, aby zapewnić większą transparentność wydawania środków - poinformował Bogucki.

fundusz promocji żywności, żywność, promocja żywności, marketing rolny, andrzej duda

Prezydent podpisał ustawę mająca pomóc w promocji żywności

Prezydent podpisał ustawę o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - poinformowała w czwartek kancelaria prezydenta. Fundusze te mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność. Nowelizacja zmieniła przepisy z...

W konsultacjach znajduje się projekt strategii polskiej żywności. - Chcemy, żeby to był dokument społeczno-rządowy, dlatego prosimy o zaangażowanie się w prace nad nim - zaapelował polityk. W dokumencie zostanie określone, jak będziemy promować polską żywność w najbliższych latach z udziałem środków publicznych, ale także funduszy.

Łukasz Hołubowski, szef Agencji Rynku Rolnego poinformował, że w ubiegłym roku agencja zmieniła podejście do promocji żywności. - Przede wszystkim stawiamy na współpracę - powiedział.

Zapewnił, że ARR będzie wspierała działania przez właściwe administrowanie funduszami - prowadzi m.in. szereg szkoleń na temat nowych form komunikacji, form marketingowych i pokazuje różne pomysły na wykorzystanie pieniędzy.

Hołubowski ocenił, że wcześniej nie zawsze były one wydawane właściwie, np. zdarzało się, że członkowie komisji płacili sobie za wystąpienia publiczne czy też przeznaczano duże kwoty na małe lokalne imprezy. - Zależy nam na budowie wspólnej polskiej marki, ale także na promocji polskich produktów lokalnych w kraju - dodał.

żywność, jakość żywności, kontrola jakości żywności, bezpieczna żywność, Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności

Żywność pod jedną kontrolą. Rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o utworzeniu Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności - poinformował rzecznik rządu Rafał Bochenek po posiedzeniu rządu. - Jest to jedna z zapowiadanych przez PiS ustaw. Ma na celu integrację takich...

- U ubiegłym roku zaczęliśmy promować hasło "Polska smakuje", efekty są zadziwiająco dobre - podkreślił prezes. Wyjaśnił, że w tym roku hasło to pojawi się na urządzeniach mobilnych i będzie można promować produkty lokalne wysokiej jakości.

Promocja żywności będzie także na stacjach benzynowych, gdzie przygotowane zostaną półki z produktami lokalnymi, którymi są też zainteresowane sieci handlowe. Hasło "Polska smakuje" pojawi się w internecie, radiu i telewizji, będzie widoczne w samolotach LOT i na PKP.

Fundusze promocji funkcjonują od 2009 r. Według raportu NIK wpływy do nich w latach 2009-pierwsze półrocze 2016 wyniosły 310 mln zł. Największe mają Fundusz Promocji Mleka - 75 mln zł oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - 70 mln zł.

Wysokość wpłat zależy od wielkości sprzedaży i uzyskiwanych cen. Wpłaty pochodzą od producentów surowców (rolników), pobierane są w wysokości 0,1 proc. od wartości sprzedaży netto, a od producentów mleka - 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka.
 

Poleć
Udostępnij