Prezydent podpisał ustawę mająca pomóc w promocji żywności

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
22-12-2016,12:10 Aktualizacja: 22-12-2016,12:41
A A A

Prezydent podpisał ustawę o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - poinformowała w czwartek kancelaria prezydenta. Fundusze te mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność.

Nowelizacja zmieniła przepisy z 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Ma ona, zgodnie z postulatami producentów rolnych, w większym niż dotychczas stopniu promować polskie produkty. Chodzi o żywność przetworzoną, do produkcji której użyto nie więcej niż 25 proc. składników pochodzących spoza terytorium Polski.

żywność, marnowanie żywności, wyrzucanie żywności, znakowanie żywności, komisja europejska

Do kosza trafiają miliony ton żywności

Co roku w Unii Europejskiej marnuje się 88 mln ton jedzenia, czyli w koszach na śmieci ląduje ok. 20 proc. produkowanej żywności. Komisja Europejska szacuje związane z tym koszty na 143 mld euro. Jak wynika z badań ośrodka badań opinii...

W 2009 r. utworzono dziewięć funduszy: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. W ubiegłym roku wszystkie fundusze dysponowały ponad 50 mln zł.

Zgodnie z nową ustawą środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane również na działania informacyjne i promocję produktów wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Zmiana przepisów ma spowodować, by producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze.

Nowe prawo zmieni też proporcje w składach komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów (rolników) ma się zwiększyć do pięciu, a liczba przedstawicieli przetwórców zmniejszy się do trzech. Jedno miejsce będzie zarezerwowane dla izb rolniczych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Poleć
Udostępnij