Polska Izba Handlu: ograniczenie sprzedaży alkoholu po godz. 22 może przyczynić się do rozwoju szarej strefy

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Ewa Wesołowska PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
28-06-2024,8:40 Aktualizacja: 28-06-2024,8:43
A A A

Ograniczenie sprzedaży alkoholu po godz. 22 może przyczynić się do rozwoju szarej strefy - wskazała Polska Izba Handlu w opublikowanym w czwartek oświadczeniu. W ocenie PIH, wprowadzenie takich przepisów może również spowodować zamknięcie wielu małych sklepów.

Izba napisała, że zakazanie sprzedaży alkoholu małym sklepom spożywczym w godzinach ich otwarcia, ale po godzinie 22, spowoduje ogromne problemy finansowe tych podmiotów.

"Pozbawienie sklepów tego towaru w godzinach wieczornych musi oznaczać odebranie im rentowności, a w efekcie – zamknięcie działalności i likwidację miejsc pracy" - wskazał prezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński. Zauważył, że małe polskie sklepy, zwykle funkcjonujące jako firmy rodzinne, już teraz znajdują się w poważnym kryzysie w związku z ekspansją dyskontów. Podkreślił, że rentowność tego typu sklepów często nie przekracza 0,5-1 proc.

Powołując się na doświadczenia innych krajów, Ptaszyński wskazał, że ograniczenie możliwości sprzedaży alkoholu w sklepach po godzinie 22 może wiązać się z pojawieniem się innych form dystrybucji, a mianowicie pojawieniem się szarej strefy. Ponadto - jak dodał - wszelkiego rodzaju próby narzucania ograniczeń w sprzedaży alkoholu są nieskuteczne. "W naszej ocenie ważniejszą kwestią jest budowanie odpowiedzialnej kultury spożycia alkoholu" – podkreślił.

grill, majówka, weekend majowy, alkohol

Badanie - połowa Polaków planujących majówkowego grilla na alkohol przeznaczy 30-50 proc. wydatków

Blisko połowa (49,4 proc.) Polaków, którzy wybierają się na grilla w czasie majówki, wskazało, że 30-50 proc. ich wydatków pochłonie alkohol - wynika z sondażu UCE Research i Grupy Offerista. W informacji...

Izba zaznaczyła też, że handlowcy mają świadomość dużej odpowiedzialności, jaka ciąży na podmiotach prowadzących sprzedaż alkoholu i są gotowi podjąć działania, które ograniczą zjawisko udostępniania go osobom nieletnim i nietrzeźwym. Zwróciła jednak uwagę, że potraktowanie sprawy sprzedaży alkoholu jest ważne nie tylko w kategoriach problemu społecznego, lecz również z uwzględnieniem znaczenia, jakie ma ona dla polskich drobnych przedsiębiorców i miejsc pracy.

Według PIH, efektywnym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obowiązku legitymowania każdego klienta kupującego alkohol. "Ponieważ to sklepy są odpowiedzialne za jego bezpieczną sprzedaż, warto dać im narzędzie do kontroli kupujących" – wskazał prezes.

Zgodnie z przepisami, rada gminy może wprowadzić ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu dla całej miejscowości lub jedynie jej części. Ograniczenie może obowiązywać maksymalnie od godz. 22 do godz. 6 i dotyczyć sklepów oraz stacji benzynowych. Nocny zakaz nie obowiązuje punktów gastronomicznych. Dotychczas z takiego rozwiązania skorzystało około 10 proc. gmin w Polsce. Konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu trwają do 30 czerwca w Warszawie.

Poleć
Udostępnij