Minister infrastruktury ws. problemów z rejestracją ciągników: "Zmieniamy przepisy dla polskich rolników"
Jest reakcja szefa resortu infrastruktury w sprawie problemów – o których zrobiło się głośno – z dopuszczeniem do dalszego użytkowania ciągników rolniczych zza naszej wschodniej granicy.
Chodzi o głośną sprawę traktorów marki MTZ/Belarus wyprodukowanych po 1 stycznia 2016 r. Okazało się - po czasie - że maszyny rzekomo nie spełniają warunków unijnych co do homolagacji. I mimo, że zostały zarejestrowane, obecnie ich właściciele są niejako zmuszani przez prawo do ich wycofania, w konsekwencji - do złomowania.
Rejestracje nowych ciągników w liczbach. Kto lideruje?
Rolnicy mają zapłacić za błędy innych
Rolnicy - oraz ich przedstawicielstwa, jak m.in izby rolnicze (w tym z Lubelszczyzny czy Podlasia) - podnieśli larum w tej sprawie. Zaznaczono, że cała sprawa jest wynikiem błędów urzędników, za które mają zapłacić właśnie niewinni i nieświadomi rolnicy. I że trzeba sprawę załatwić w sposób neutralny dla gospodarzy, bo to oni będą jedynymi poszkodowanymi. Zwłaszcza, że tego typu ciągniki kupowali zazwyczaj ci, którzy nie mogli sobie pozwolić na maszyny „zachodnie” i w wielu przypadkach są one nadal podstawowymi traktorami w gospodarstwach.
Brak jednoznacznych regulacji prawnych
W miniony czwartek (6 lutego) na swoim facebookowym profilu zareagował minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wskazując, że resort rozwiązuje problem związany z rejestracją pojazdów spoza UE, który „trwa od lat”.
Rolnicy mogą stracić wsparcie na zakup nowoczesnych maszyn. Są problemy z dostawami
„Od 2016 roku rolnicy zmagają się z niejasnymi przepisami dotyczącymi rejestracji pojazdów spoza Unii Europejskiej, w tym ciągników. Brak jednoznacznych regulacji prawnych prowadził do licznych problemów i rozbieżności interpretacyjnych” – przyznał Klimczak w swoim poście.
Ustawa ma trafić do rządowego wykazu
Jak zadeklarował, jego ministerstwo pracuje nad nowelizacją przepisów, aby:
- Precyzyjnie określić zasady rejestracji pojazdów spoza UE.
- Rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące wymagań homologacyjnych.
- Zaproponować rozwiązania dla pojazdów już zarejestrowanych.
„W najbliższych dniach przekażemy wniosek o wpis projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Zmieniamy przepisy dla polskich rolników!” – podsumował szef resortu.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś