Boimy się witamin. Polacy nadal piją za mało soków
Konsumpcja soków jest stale zbyt niska, gdyż konsumenci nie do końca są przekonani o ich wartości - uznała grupa ekspertów z Czech, Litwy, Słowacji, Rumunii i Polski. W krajach tych prowadzona jest kampania promująca spożywanie soków i musów.
Od roku trwa unijna kampania "Soki i musy - witaminy w smart formie", która ma zachęcić do częstszego picia soków i musów. Prowadzona jest ona w pięciu krajach, w których spożycie soków jest niższe od średniej unijnej, tj. 13 litrów na osobę rocznie i dużo poniżej zaleceń WHO (1 szklanka dziennie). Organizatorem kampanii jest Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).
Większość Polaków odróżnia sok od napoju
Kampania promuje także spożycie musów owocowo-warzywnych. Musy jako nowa kategoria "wartościowych i wygodnych przekąsek owocowych oraz warzywnych" weszły na polski rynek dopiero w 2013 r. i wiedza na ich temat jest jeszcze niewielka.
Na zlecenie KUPS przeprowadzono dwa badania konsumenckie - w marcu 2015 r. i po roku kampanii w lutym 2016 r. W badaniu wzięło udział w każdym z krajów 300 kobiet w wieku 25-25 lat, mających małe dzieci.
Z badań wynika, że we wszystkich krajach soki owocowe są popularne, bo prawie każda kobieta deklarowała, że w jej gospodarstwie pije się soki. Trochę mniej spożywa się soków warzywnych. Polska jest pod tym względem liderem.
Polska potęgą w produkcji soków owocowych
Najczęściej soki są spożywane pomiędzy posiłkami. Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale i właściwości odżywcze.
Wyniki badań były tematem spotkania grupy ekspertów - lekarzy zajmujących się wpływem żywienia na zdrowie człowieka; odbyło się ono kilka dni temu w Warszawie.
Soki i musy dostępne w szkolnych sklepikach i stołówkach
Jak mówił dr Pavel Suchanek z Instytutu Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej w Pradze, rośnie świadomość konsumentów, że soki mają wysokie wartości odżywcze. Dodał, że dużą rolę w żywieniu Czechów mogą odegrać musy warzywne, bo w ten sposób mogą przełamać niechęć obywateli tego kraju do spożywania warzyw.
Na Litwie soków pije się zbyt mało - wynika to z mitów i fałszywych opinii nt. różnych diet, które nakazują ograniczanie spożywania węglowodanów i cukrów, w tym soków - wyjaśniła dr. Laura Romeraite z Litewskiego Stowarzyszenia Dietetyków.
Rusza kolejna edycja kampanii "5 porcji warzyw, owoców lub soku"
Dr Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wskazał, że przyzwyczajanie dzieci do soków będzie procentowało w przyszłości większą konsumpcją.
Dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie podkreśliła zaś, że 100 proc. soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie - warto więc oddziaływać na postawy konsumentów przez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań.
Suchanek zwrócił uwagę, że ostrożność Czechów wynika i z tego, że pod nazwą soków można kupić różne napoje, które nie mają żadnej wartości. O braku zaufania do takich produktów mówili także eksperci ze Słowacji i z Litwy.
Owoce zalegają w magazynach. Pokochaj i pij sok jabłkowy
Kampania "Soki i musy - witaminy w wygodnej formie" jest finansowana z budżetu UE, Polski oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS.
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) zrzesza największych producentów soków w Polsce. Działa od 1993 r. Realizuje działania promocyjno-edukacyjne, propaguje prawidłowe nawyki żywieniowe.