Badania techniczne ciągników i przyczep – resort odpowiedział na wniosek

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
17-10-2024,8:55 Aktualizacja: 17-10-2024,19:11
A A A

Czy kwestia badań technicznych ciągników i przyczep zostanie uregulowana zgodnie z postulatami rolniczego środowiska? Resort infrastruktury przekazał, na jakim etapie jest ta sprawa.

Ministerstwo Infrastruktury (MI) odpowiedziało na pismo rolniczego samorządu w sprawie przywrócenia możliwości wykonywania przeglądów technicznych ciągników rolniczych w podstawowych stacjach kontroli pojazdów lub na miejscu w gospodarstwie rolnika (obecnie trzeba to robić w okręgowych stacjach, co zazwyczaj wiąże się z dłuższymi dojazdami).

Resort podkreślił, że ustawa z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany m.in. w Prawie o ruchu drogowym (w rozdziale 3 Badania techniczne pojazdów). Umożliwiają one przeprowadzanie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy - w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jak również w podstawowej stacji kontroli pojazdów (o ile stacja spełnia wymagania w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego).

Przepisy, o których mowa weszły w życie z dniem 1 czerwca 2024 r. Jednakże, aby mogły one zostać wykonane, niezbędne jest wydanie rozporządzeń wykonawczych.

resort infrastruktury, badanie techniczne, badanie pojazdów, opłata

Drastyczna podwyżka opłat za badania techniczne pojazdów? Jest stanowisko resortu infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury dementuje doniesienia medialne: nie będzie podwyżek opłat za badania techniczne pojazdów od 1 lipca 2024 r. Już od jakiegoś czasu w mediach pojawiały się informacje o możliwej, wręcz spodziewanej podwyżce opłat za...

5 września 2024 r. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z 29 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (umożliwia przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h, a także przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami - na stanowisku zewnętrznym, jeżeli stanowisko zewnętrzne stacji kontroli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t spełnia odpowiednie wymagania).

„W celu umożliwienia przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów niezbędne jest wydanie rozporządzeń, które określą wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jak również zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego, a także przyczepy. Należy zaznaczyć, że takie rozporządzenia nie zostały jeszcze wydane” – wyjaśniło ministerstwo.

Jedno z tych rozporządzeń zostało już jednak przez ministra podpisane (25 września), a drugie znajduje się w procedurze notyfikacji.

Poleć
Udostępnij