Badania techniczne ciągników i przyczep – resort odpowiedział na wniosek
Czy kwestia badań technicznych ciągników i przyczep zostanie uregulowana zgodnie z postulatami rolniczego środowiska? Resort infrastruktury przekazał, na jakim etapie jest ta sprawa.
Ministerstwo Infrastruktury (MI) odpowiedziało na pismo rolniczego samorządu w sprawie przywrócenia możliwości wykonywania przeglądów technicznych ciągników rolniczych w podstawowych stacjach kontroli pojazdów lub na miejscu w gospodarstwie rolnika (obecnie trzeba to robić w okręgowych stacjach, co zazwyczaj wiąże się z dłuższymi dojazdami).
Resort podkreślił, że ustawa z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany m.in. w Prawie o ruchu drogowym (w rozdziale 3 Badania techniczne pojazdów). Umożliwiają one przeprowadzanie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy - w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jak również w podstawowej stacji kontroli pojazdów (o ile stacja spełnia wymagania w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego).
Przepisy, o których mowa weszły w życie z dniem 1 czerwca 2024 r. Jednakże, aby mogły one zostać wykonane, niezbędne jest wydanie rozporządzeń wykonawczych.
Drastyczna podwyżka opłat za badania techniczne pojazdów? Jest stanowisko resortu infrastruktury
5 września 2024 r. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z 29 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (umożliwia przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h, a także przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami - na stanowisku zewnętrznym, jeżeli stanowisko zewnętrzne stacji kontroli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t spełnia odpowiednie wymagania).
„W celu umożliwienia przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów niezbędne jest wydanie rozporządzeń, które określą wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jak również zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego, a także przyczepy. Należy zaznaczyć, że takie rozporządzenia nie zostały jeszcze wydane” – wyjaśniło ministerstwo.
Jedno z tych rozporządzeń zostało już jednak przez ministra podpisane (25 września), a drugie znajduje się w procedurze notyfikacji.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś