Unijne porozumienie w sprawie obniżenia emisji CO2 z ciężarówek i autobusów. Pojazdy rolnicze wyłączone

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Artur Ciechanowicz PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
19-01-2024,9:10 Aktualizacja: 19-01-2024,9:12
A A A

Negocjatorzy Rady UE i Parlamentu Europejskiego osiągnęli w czwartek wstępne porozumienie polityczne w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich (HDV). Celem jest dalsza redukcja emisji CO2 w sektorze transportu drogowego i wprowadzenie nowych celów na lata 2030, 2035 i 2040.

"Współprawodawcy (Rada UE i PE) zgodzili się rozszerzyć zakres (negocjowanego) rozporządzenia, aby prawie wszystkie nowe pojazdy ciężkie z certyfikowanymi emisjami CO2 - w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary - podlegały celom redukcji emisji" - czytamy w komunikacie Rady, w której reprezentowane są państwa członkowskie.

motyka, elektromobilność, pojazdy elektryczne, zeroemisyjne ciężarówki

MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych

Ruszyły prace nad założeniami dotyczącymi finansowego wsparcia zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych powyżej 12 ton, czyli kategorii N3, oraz infrastruktury ich ładowania - poinformował we wtorek wiceminister klimatu i środowiska...

"Wyłączenie z celów redukcji emisji CO2, określonych w rozporządzeniu, będzie miało zastosowanie m.in. do niektórych producentów pojazdów wykorzystywanych w górnictwie, leśnictwie i rolnictwie; pojazdów używanych przez siły zbrojne i straż pożarną; pojazdów wykorzystywanych w ochronie ludności, porządku publicznego i opiece medycznej" - dodano.

Tymczasowe porozumienie rozszerza również zakres obowiązywania rozporządzenia na pojazdy specjalistyczne, takie jak śmieciarki lub betoniarki na późniejszym etapie (2035 r.).

Rada UE i Parlament przyjęły cele redukcji emisji określone przez Komisję na lata 2030 (45 proc.), 2035 (65 proc.) i 2040 (90 proc.).

Skuteczność rozporządzenia ma zostać poddana przeglądowi przez KE w 2027 roku.

Wstępne porozumienie zostanie teraz przedłożone przedstawicielom państw członkowskich w Radzie UE (Coreper) i Komisji Środowiska PE do zatwierdzenia. Jeśli to się stanie, tekst rozporządzenia będzie musiał zostać formalnie przyjęty przez obie instytucje.

Poleć
Udostępnij