Unijne porozumienie w sprawie obniżenia emisji CO2 z ciężarówek i autobusów. Pojazdy rolnicze wyłączone
Negocjatorzy Rady UE i Parlamentu Europejskiego osiągnęli w czwartek wstępne porozumienie polityczne w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich (HDV). Celem jest dalsza redukcja emisji CO2 w sektorze transportu drogowego i wprowadzenie nowych celów na lata 2030, 2035 i 2040.
"Współprawodawcy (Rada UE i PE) zgodzili się rozszerzyć zakres (negocjowanego) rozporządzenia, aby prawie wszystkie nowe pojazdy ciężkie z certyfikowanymi emisjami CO2 - w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary - podlegały celom redukcji emisji" - czytamy w komunikacie Rady, w której reprezentowane są państwa członkowskie.
MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych
"Wyłączenie z celów redukcji emisji CO2, określonych w rozporządzeniu, będzie miało zastosowanie m.in. do niektórych producentów pojazdów wykorzystywanych w górnictwie, leśnictwie i rolnictwie; pojazdów używanych przez siły zbrojne i straż pożarną; pojazdów wykorzystywanych w ochronie ludności, porządku publicznego i opiece medycznej" - dodano.
Tymczasowe porozumienie rozszerza również zakres obowiązywania rozporządzenia na pojazdy specjalistyczne, takie jak śmieciarki lub betoniarki na późniejszym etapie (2035 r.).
Rada UE i Parlament przyjęły cele redukcji emisji określone przez Komisję na lata 2030 (45 proc.), 2035 (65 proc.) i 2040 (90 proc.).
Skuteczność rozporządzenia ma zostać poddana przeglądowi przez KE w 2027 roku.
Wstępne porozumienie zostanie teraz przedłożone przedstawicielom państw członkowskich w Radzie UE (Coreper) i Komisji Środowiska PE do zatwierdzenia. Jeśli to się stanie, tekst rozporządzenia będzie musiał zostać formalnie przyjęty przez obie instytucje.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś