Chronione produkty są znacznie więcej warte od innych
Jak wynika z opublikowanego przez Komisję Europejską badania, wartość sprzedaży produktów rolno-spożywczych i napojów, których nazwy są chronione jako unijne oznaczenia geograficzne, wynosi 74,76 mld euro.
Ponad jedna piąta tej kwoty związana jest z wywozem towarów poza Unię Europejską.
W badaniu stwierdzono, że wartość sprzedaży produktu o chronionej nazwie jest średnio dwukrotnie wyższa niż w przypadku podobnych produktów bez certyfikatu.
Ser klinek na liście produktów tradycyjnych
Producenci mogą sprzedawać produkty o wyższej wartości konsumentom, którzy szukają autentycznych wyrobów regionalnych. Oznaczenia geograficzne są ważnym elementem umów handlowych.
- Chroniąc produkty na całym świecie, zapobiegamy nieuczciwemu stosowaniu ich nazw i podtrzymujemy renomę europejskich produktów rolno-spożywczych i napojów. Oznaczenia geograficzne chronią wartość lokalną w skali globalnej - zauważył Wojciechowski.
Europejska żywność słynie z bezpieczeństwa, bogactwa w wartości odżywcze i wysokiej jakości. Tradycyjne metody produkcji przyczyniają się do osiągnięcia celu UE, jakim jest również wyznaczenie światowego standardu dla zrównoważonego charakteru produkcji żywności.
Mąka z Rynku na liście produktów tradycyjnych
Produkty rolno-spożywcze i wina są chronione jako chronione nazwy pochodzenia (ChNP) lub chronione oznaczenia geograficzne (ChOG), a napoje spirytusowe - jako oznaczenia geograficzne.
Unia Europejska chroni także "gwarantowane tradycyjne specjalności" (GTS), które podkreślają tradycyjne cechy produktu bez wiązania go z określonym obszarem geograficznym. Wartość sprzedaży produktów rolnych i środków spożywczych oznaczonych jako GTS wynosi 2,3 mld euro.
Badanie obejmowało wszystkie 3207 chronionych nazw produktów w 28 państwach członkowskich UE pod koniec 2017 r. (pod koniec marca 2020 r. łączna liczba chronionych nazw wzrosła do 3322). W badaniu stwierdzono, że wartość sprzedaży produktu o chronionej nazwie jest średnio dwukrotnie wyższa niż w przypadku podobnych produktów bez certyfikatu.
Mąka z Podlasia na liście produktów tradycyjnych
Z badania wynika też, że producenci odnoszą wyraźne korzyści w postaci lepszego marketingu i wyższej sprzedaży, co wynika z wysokiej jakości i renomy tych produktów oraz gotowości konsumentów do zapłacenia za autentyczny produkt.
Główne ustalenia wynikające z badania:
- Wartość sprzedaży produktów posiadających oznaczenia geograficzne oraz produktów będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami oszacowano łącznie w 2017 r. na 77,15 mld euro, tj. 7 proc. całkowitej wartości sprzedaży europejskiego sektora żywności i napojów, szacowanego na 1101 mld euro w 2017 r. Wina stanowiły ponad połowę tej wartości (39,4 mld euro), produkty rolne i środki spożywcze - 35 proc. (27,34 mld euro), a napoje spirytusowe - 13 proc. (10,35 mld euro). Spośród 3207 produktów, których nazwy były zarejestrowane w 2017 r. (zarówno jako oznaczenia geograficzne, jak i jako GTS), 49 proc. stanowiły wina, 43 proc. - produkty rolno-spożywcze, a 8 proc. - napoje spirytusowe.
- Wartość sprzedaży produktów objętych badaniem była średnio dwukrotnie wyższa niż wartość sprzedaży podobnych produktów bez oznaczenia. W przypadku win przebicie cenowe było 2,85-krotne, napojów spirytusowych 2,52-krotne, a produktów rolnych i środków spożywczych 1,5-krotne.
- Każdy kraj UE wytwarza produkty, których nazwy są chronione na szczeblu UE i które są przykładem tradycyjnego dziedzictwa kulinarnego regionów i siłą napędową krajowego sektora rolno-spożywczego.
- Produkty objęte oznaczeniami geograficznymi stanowią 15,5 proc. całkowitego unijnego wywozu produktów rolno-spożywczych. Wina pozostały najważniejszym produktem zarówno pod względem całkowitej wartości sprzedaży (51 proc.), jak i handlu zewnętrznego (50 proc.). Głównymi odbiorcami unijnych produktów z oznaczeniami geograficznymi są Stany Zjednoczone, Chiny i Singapur, do których trafia połowa wartości wywozu tych produktów.