Więcej miejsca na zboża w polskich portach? MI o terminalach agro
Ministerstwo Infrastruktury (MI) poinformowało, jak wygląda aktualna sytuacja z terminalami zbożowymi w polskich portach. Przekazało m.in. wieści o nowych inwestycjach.
Samorząd rolniczy jakiś czas temu zwrócił uwagę na sprzedaż elewatora zbożowego Andreas w Szczecinie, który miałby być przez nabywcę przekształcony do przechowywania innych towarów. W wystąpieniu poproszono o zapobiegniecie takiemu obrotowi spraw i rozważenie nabycia tego terminala przez państwową Krajową Grupę Spożywczą na potrzeby rodzimego rolnictwa.
Andreas odpowiadał tylko za 7,4 proc.
Odpowiadając, resort infrastruktury przekazuje, że - zgodnie z informacją przedstawioną przez Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście S.A. - przeładunki agro na elewatorze Andreas w ostatnich latach wahały się w przedziale 125 tys. – 280 tys. ton rocznie, nie przekraczając granicy 300 tys. Andreas przeładowywał też niewielką ilość towarów masowych (55,8 tys. ton w 2023 roku, 81,8 tys. ton w 2022 roku, głównie były to nawozy i wytłoczyny z orzecha). Potencjał roczny przeładunku zbóż i pasz dla Andreasa szacowany jest na 300 tys. ton.
"Rzeczpospolita": Szczecin straci ważny terminal zbożowy
„Biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4 proc. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale. Oprócz Andreasa, w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro” – informuje MI.
Powstają dodatkowe silosy zbożowe
Jak podkreśla, wspomniany wyżej szacunkowy potencjał portów ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale, jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
„Terminal SBT w połowie 2025 roku, dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych, zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton. Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. Polega ona na połączeniu technologicznym istniejących magazynów płaskiego składowania z głębokowodnym nabrzeżem Chemików w porcie wewnętrznym w Świnoujściu, mogącym obsługiwać jednostki masowe o nośności DWT 80-100 tys. ton. Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowej z 300 ton do 1200 ton na godzinę czyli do 20 000 ton na dobę co pozwoli na zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025” – wylicza resort.
Port Gdańsk: przeładunki zbóż na plusie, wzrost o 10 proc.
Pogłębianie toru i basenów portowych
Przekonuje ponadto, że również działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej, mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro. Obejmują zarówno dostęp do portu w Szczecinie, jak i w Świnoujściu.
„Obecna głębokość toru wodnego to 12,5 m, co pozwala na obsługę statków o zanurzeniu do 11 m (wcześniej było to 9,15 m). Ponadto podmiot zarządzający portami Szczecin i Świnoujście prowadzi obecnie prace mające na celu pogłębienie basenów portowych i dostosowanie ich do tej głębokości. Przewidywane zakończenie prac to druga połowa 2025 roku. Jednak to, co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku” – wskazuje ministerstwo.
Postępowanie ws. terminalu w Gdyni
Odnosi się w swoim piśmie również do podnoszonej przez rolniczy samorząd kwestii unieważnionych przetargów w portach morskich w Gdańsku i Gdyni.
„W następstwie unieważnienia poprzedniego postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego (obecnie w tymczasowej dzierżawie Mondry Terminal Gdynia) w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Port Gdynia S.A. 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie. W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty” – czytamy w odpowiedzi MI.
Wiceminister rolnictwa: agroporty i terminale zbożowe powstaną i będą dobrze funkcjonować
Jak w niej dodano, w wyniku prowadzonego postępowania Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. spodziewa się kilkukrotnego wzrostu obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego, które obecnie wynoszą 1 mln t.
Nowy przetarg na najem w Gdańsku
„Z kolei Zarząd Morskiego Port Gdańsk S.A. 15 maja 2024 r., w wyniku otrzymania licznych postulatów wskazujących istotną potrzebę zmiany warunków przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w Gdańsku, odwołał go celem opracowania przetargu na nowych warunkach. Prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, niemniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w bieżącym roku” – podaje resort infrastruktury.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś