Tanie i złej jakości wina przechodzą do historii
W 2018 roku znacznie wzrosła wartość napojów winiarskich wywożonych z Polski. Według ekspertów Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, to efekt wyższej jakości sprzedawanych wyrobów.
To odzwierciedlenie tego, co dzieje się aktualnie w branży winiarskiej. Wyroby tanie i niskiej jakości odchodzą do historii. Jeszcze w 2000 r. eksport produktów winiarskich był wręcz symboliczny - poniżej 1 mln litrów.
Polski podręcznik dla winiarzy nagrodzony w Paryżu
- Sytuacja od tego czasu bardzo zmieniła się. Z raportu IERiGŻ wynika, że w zeszłym roku z Polski wyjechało ponad 27 mln litrów wyrobów winiarskich. Wprawdzie ilościowo zaobserwowaliśmy pewną stagnację, ale za to bardzo zwiększyła się wartość wysyłek - aż o 33 proc. do 31 mln euro - mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
Wstępne dane za pierwsze półrocze 2019 r. mówią natomiast o wzroście ilości o 12,6 proc. (do 14,3 mln litrów) rok do roku.
Co sprzedajemy za granicą? Głównie wysokojakościowe wyroby z grupy fermentowanych napojów winiarskich - m.in. wina owocowe, cydry czy miody pitne. To właśnie stanowi trzon naszej produkcji.
Do kilkanastu państw Unii Europejskiej, Chile, Australii, Kanady i USA swoje wyroby wysyła Bartex. Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy mówi, że to przede wszystkim wina jabłkowe, musujące oraz produkty BIO.
Trudny i dziwny rok dla winiarzy. Anomalia pogodowe dały się we znaki
- Rynek produktów winiarskich BIO w Polsce dopiero się rodzi, ale będzie się bardzo szybko rozwijał. Świadomość i zamożność naszych konsumentów z roku na rok wzrasta. W tej chwili produkty z certyfikatem BIO sprzedajemy rzeczywiście głównie na rynkach zagranicznych. W tej chwili około 10 procent przychodów firmy stanowią produkty przeznaczone właśnie na eksport. Nasi odbiorcy poszukują win lepszej jakości w oryginalnym opakowaniu - tłumaczy ekspert.
Potwierdza to Anna Kalinowska, dyrektor ds. produkcji i inwestycji w Henkell Freixenet Polska Sp. z o.o. - Eksportujemy wermuty oraz wysokojakościowe wina owocowe do m.in. Rosji, Ukrainy, Łotwy, Litwy, Czech, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii, ale także do krajów Bliskiego Wschodu i USA - wylicza.
Na intensywny rozwój eksportu stawia także JNT Group. Swoje wyroby sprzedaje już do ponad 30 krajów na pięciu kontynentach. - Naszym głównym produktem eksportowym jest marka Monte Santi, która dzięki międzynarodowemu charakterowi szybko zdobywa popularność w kolejnych państwach. Drugim ważnym produktem jest Grzaniec Galicyjski, za którym tęskni Polonia - mówi Jakub Nowak, prezes zarządu.
Warto wspomnieć o zainteresowaniu polskim winem gronowym i rodzimymi winnicami. JF Hillebrand, globalny operator logistyczny, specjalizujący się w transporcie napojów alkoholowych między kontynentami, dostaje od czasu do czasu zapytania i prośby o próbki trunków z naszych winnic.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś