Polskie słodycze podbijają świat. Nasza czekolada hitem w Chinach
Słodycze made in Poland to obecnie jeden z najlepiej rozpoznawalnych produktów, jaki wysyłamy w świat. Ekonomiści zwracają uwagę, że przez kolejne lata łakocie pozostaną kluczową branżą eksportową krajowego sektora spożywczego.
Wartość globalnego rynku słodyczy wyniosła w 2013 roku niespełna 307 mld euro, a polska branża ma około 1 proc. udziału w tej wartości. Eksperci przewidują, że zarówno światowa, jak i krajowa produkcja w najbliższym czasie będzie rosła.
Polska jest największym rynkiem słodyczy w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Główne kanały dystrybucji tych produktów to dyskonty, hipermarkety, supermarkety i małe sklepy detaliczne. Rośnie również znaczenie sprzedaży słodyczy pod markami własnymi sieci handlowych.
Indie szansą dla Polski na eksport owoców, soków i słodyczy
Kołem zamachowym krajowego rynku jest eksport. Udział polskich słodyczy na terenie UE wynosi 4,1 proc. Najważniejszym odbiorcą są Niemcy, Wielka Brytania, a z krajów trzecich: Rosja, Turcja, Arabia Saudyjska, Ukraina, Izrael, USA i Kanada.
Co ważne, czekolada znad Wisły staje się hitem eksportowym w Chinach. W 2014 roku sprzedaż na ten rynek wyniosła ponad 60 mln euro – to aż 37 proc. całego polskiego eksportu czekolady.
Łączna wartość polskiego handlu zagranicznego słodyczami wyniosła w 2013 roku 6,3 miliardów złotych. Natomiast nasz import słodyczy w 2013 r. osiągnął wysokość około 170 tys. ton i wartość 2,2 mld złotych.
Według badania KPMG "Rynek słodyczy w Polsce", krajowi producenci słodyczy z nadzieją patrzą w przyszłość i deklarują, że szansą dla branży jest między innymi rozwój eksportu.
– Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż eksportowych na rynku spożywczym w Polsce. Wyroby czekoladowo-cukiernicze od kilku lat zajmują pierwsze miejsce pod względem wartościowym w eksporcie żywności wysoko przetworzonej, co czyni je polskim hitem eksportowym – potwierdza Marek Przeździak, prezes zarządu Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.
Nowy Jedwabny Szlak Chin szansą dla Polski. Żywność podbije Azję?
– Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro. Są to rynki najbardziej perspektywiczne, jeśli chodzi o potencjał wzrostowy. Należy podkreślić fakt, iż nasze firmy, posiadające bardzo nowoczesne linie produkcyjne, mają duże moce przerobowe, które chcą efektywnie wykorzystać – tłumaczy.
Jak dalej rozwijać eksport? Pomocny w nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi partnerami jest udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Z szeroką ofertą dla producentów słodyczy i możliwością nawiązania współpracy na rynku krajowym i międzynarodowym wychodzi organizator targów WorldFood Warsaw.
Podczas drugiej edycji targów w kwietniu 2015 r. wzięło udział wielu producentów słodyczy, m.in. firma Stewiarnia wprowadzająca na rynek produkty słodzone stewią oraz Zakład Produkcji Cukierniczej Ka-Maj posiadający bogaty asortyment z każdej grupy wyrobów cukierniczych.
Wystawcy z 28 krajów, czyli targi WorldFood Warsaw rozpoczęte
Możliwości eksportowe to nie jedyna korzyść. WorldFood Warsaw to także liczne rozmowy B2B z przedstawicielami sieci handlowych – głównym dystrybutorem słodyczy na rynku krajowym.
O efektywności tych targowych spotkań najlepiej świadczy sukces firmy Stewiarnia, która po I edycji wystawy wprowadziła swoje produkty do sieci sklepów zlokalizowanych w Polsce wschodniej.
Do tego dochodzi kolejna zaleta udziału w targach – możliwość integracji branży rolno-spożywczej, wymiana doświadczeń i dyskusja na temat najważniejszych wyzwań i problemów sektora. WorldFood Warsaw to także możliwość promocji firm, gdyż co roku w targach udział bierze ponad 100 krajowych i międzynarodowych dziennikarzy.
Trzecia edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia br.