NFOŚiGW: dodatkowe 60 mln zł na dofinansowania dla elektryków w leasingu

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
02-07-2024,9:10 Aktualizacja: 02-07-2024,15:45
A A A

Budżet programu "Mój Elektryk" został zwiększony o dodatkowe 60 mln do 960 mln zł – poinformował w poniedziałek Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Pieniądze te maja pozwolić dofinansować ok. 2 tys. kolejnych aut elektrycznych w umowach leasingu - dodano.

NFOŚiGW wyjaśnił w komunikacie, że podjął decyzję o rozszerzeniu wsparcia o dodatkowe 60 mln zł na dofinansowanie do opłat ustalanych w umowach leasingu z powodu kończącej się puli.

Jak poinformowano, w ramach programu "Mój Elektryk" rozdysponowano niemal całość z 600 mln zł przeznaczonych na dofinansowanie pojazdów zeroemisyjnych w ramach umów leasingu, a cały budżet programu został powiększony tym samym do 960 mln zł.

Fundusz wyliczył, że dzięki zwiększeniu ilości środków w programie "Mój Elektryk", możliwe będzie dofinansowanie ok. 2 tys. kolejnych nowych samochodów zeroemisyjnych. Dodał, że obecnie po polskich drogach jeździ ich ok. 66 tys., a w ramach programu dofinansowano zakup łącznie prawie 23 tys. pojazdów.

Fundusz przypomniał również, że poziom dofinansowania z programu "Mój Elektryk" do zeroemisyjnych pojazdów kupowanych przez przedsiębiorców zależy od ich zadeklarowanego rocznego przebiegu. Dla pojazdów osobowych dofinansowanie wynosi 18 tys. 750 zł lub 27 tys. zł po zadeklarowaniu określonego, podwyższonego przebiegu. Maksymalna cena kupowanego auta nie może jednak przekroczyć 225 tys. zł.

ue, chiny, wieprzowina, eksport

Odwet za cło na elektryki? Chiny wszczęły dochodzenie antydumpingowe ws. importu wieprzowiny z UE

Chińskie ministerstwo handlu poinformowało w poniedziałek, że wszczęło dochodzenie antydumpingowe w sprawie importu wieprzowiny i produktów wieprzowych z Unii Europejskiej. UE oświadczyła w odpowiedzi, że "nie jest zaniepokojona"...

W przypadku pojazdów dostawczych dofinansowanie wynosi do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 50 tys. zł, a po zadeklarowaniu określonego podwyższonego przebiegu - do 30 proc. kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 70 tys. zł. Dotacja do motorowerów i motocykli pokrywa do 30 proc. kosztów zakupu i wynosi nie więcej niż 4 tys. zł. Wyliczono też, że przedsiębiorcy wykorzystali ok. połowę z 200 mln zł przeznaczonych na takie dopłaty.

Dofinansowanie do aut elektrycznych dla indywidulanych odbiorców wynosi 18 tys. 750 zł, choć cena pojazdu nie może przekroczyć kwoty 225 tys. zł. Wyższe wsparcie przewidziane jest dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, gdzie dotacje sięgają do 27 tysięcy zł, bez limitu ceny kupowanego pojazdu. NFOŚiGW zauważył również, że w przypadku dopłat dla osób fizycznych wykorzystano obecnie ok. 70 proc. z całego budżetu wynoszącego 100 mln zł.

Celem programu "Mój Elektryk" jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, tj. wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Operatorem środków z programu jest Bank Ochrony Środowiska. 

Poleć
Udostępnij