Nadwyżka eksportu nad importem żywności ponownie była rekordowa
W 2022 roku wartość eksportu żywności wyniosła 47,6 mld euro i była większa o 26,7 proc. w stosunku do 2021 roku - poinformował Henryk Kowalczyk, minister rolnictwa.
- Był to rok, który był nietypowy, naznaczony wojną w Ukrainie, ale widać bardzo wyraźnie, że polscy rolnicy i przedsiębiorcy produkujący żywność osiągnęli wielki sukces. Potwierdza to wzrost eksportu o blisko 30 proc. - ocenił polityk.
Marnowanie żywności pod lupą. Inspekcja podała wyniki kontroli
Wicepremier zwrócił uwagę, że istotny jest też bilans handlowy produktów rolno-spożywczego. Saldo w ubiegłym roku wzrosło do 15,5 mld euro wobec 12,6 mld rok wcześniej. - Ta nadwyżka eksportu nad importem rośnie od kilku lat. Świadczy to o wielkiej sile polskiego wywozu, rynku rolno-spożywczego i produkcji rolnej - zaznaczył.
Nasze produkty spożywcze głównie trafiają na rynki krajów UE, gdzie wywożone jest ponad 74 proc. sprzedawanej żywności. Największym odbiorcą w Unii są Niemcy, gdzie wysłano produkty o wartości 11,9 mld euro (25 proc. eksportu). Kolejne miejsca zajmują: Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy.
Z krajów poza unijnych najwięcej krajowych produktów sprzedawane jest do Wielkiej Brytanii (o wartości 3,7 mld euro - 8 proc. eksportu). Znaczącymi odbiorcami są też: Ukraina, USA, Arabia Saudyjska.
W strukturze eksportu najwięcej pod względem wartości stanowi mięso i wyroby z mięsa. Na kolejnych pozycjach są produkty zbożowe, tytoniowe oraz produkty mleczne. Kraje UE kupują od nas najwięcej drobiu, papierosów, produktów mlecznych, mięsa wołowego oraz wyrobów piekarniczych. Natomiast poza UE największym popytem cieszą się polskie wyroby mleczne, mięso drobiowe, pszenica, wyroby czekoladowe i pieczywo.
- Jeżeli w takim tempie będziemy rozwijać eksport, to za kilka lat będziemy potęgą, chociaż już w tym momencie jesteśmy znaczącym sprzedawcą i producentem żywności. W wielu przypadkach zajmujemy miejsca w pierwszej trójce europejskiej - powiedział Kowalczyk. Dodał, że świadczy to, że polskie rolnictwo produkuje zdrową, smaczną żywność, która jest chętnie kupowana.
Według ministra, istotna jest promocja polskiej żywności na świecie, co robi m.in. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i placówki dyplomatyczne.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś