Eksport spada, ale firmy z optymizmem patrzą w przyszłość
Zgodnie z "Raportem o sytuacji mikro i małych firm w roku 2015" autorstwa ekspertów Banku Pekao SA małopolscy mikro i mali przedsiębiorcy są w nieco lepszych nastrojach niż w ubiegłym roku.
Najbardziej zadowoleni są właściciele firm z podregionu nowosądeckiego, najmniej z podregionu krakowskiego. Eksport spadł, ale prognozy na 2016 rok są optymistyczne.
Firmy więcej inwestują. Koszty pracy, wysokość podatków i obciążenia biurokratyczne, to bariery na które najczęściej się uskarżają.
Tradycyjne wyroby z Małopolski wciąż trafiają na listę ministra
W najgorszych nastrojach są właściciele firm z Krakowa, którzy perspektywę 2016 roku ocenili na 96,9 p. Dla porównania średnio w kraju firmy oceniały perspektywy na 100,2 p.
Małopolscy mikro i mali przedsiębiorcy nieco gorzej niż średnio w kraju ocenili 7 z 8 badanych aspektów. Najlepiej ocenili dostępność zewnętrznego finansowania oraz zatrudnienie. Najgorzej (począwszy od najniższych ocen) sytuację branży, ogólną sytuację gospodarczą, oczekiwanie na zapłatę, przychody, sytuacje i wynik finansowy firmy.
- Małopolscy przedsiębiorcy są w nieco lepszych nastrojach niż w ubiegłym roku. Odwróciły się role wewnątrz regionu. Najbardziej zadowoleni są ubiegłoroczni sceptycy - właściciele firm z nowosądeckiego. Najmniej ubiegłoroczni liderzy rankingu - firmy z Krakowa - mówi Tomasz Kierzkowski z departamentu klienta biznesowego banku Pekao.
Miód zwycięzcą Małopolskiego Festiwalu Smaku w Tarnowie
Sytuacja wewnątrz regionu jest wyrównana. Nie ma znaczących różnic pomiędzy podregionami. Najwyższy odsetek inwestorów zanotowano w tarnowskim (53 proc.), krakowskim i samym Krakowie (po 52 proc.) oraz oświęcimskim (49 proc.). Najmniej inwestujących firm jest w nowosądeckim (43 proc.).
Mikro i mali przedsiębiorcy zapytani o prognozy na 2016 rok, nie są już jednak tak zgodni. Najwięcej firm zamierza inwestować w podregionach krakowskim (47 proc.) i tarnowskim (44 proc.), a kolejno w oświęcimskim (42 proc.).
Zdecydowanie spada odsetek inwestorów w samym Krakowie - tylko 37 proc. mikro i małych zamierza tu inwestować.
Na końcu klasyfikacji, tak jak i w ubiegłym roku znalazł się podregion nowosądecki, gdzie 31 proc. właścicieli będzie prowadzić inwestycje. Podobnie jak średnio w kraju, około 16 proc. inwestycji jest wartych powyżej 100 tys. złotych.
15 regionalnych przysmaków z Małopolski
Rozkład eksporterów po regionach, przedstawia się podobnie jak w ubiegłym roku. Najwięcej eksportują ci, którzy prowadzą działalność w Krakowie (17 proc.), podregionie krakowskim (16 proc.), nowosądeckim oraz tarnowskim (po 15 proc.).
Podobnie do ubiegłego roku najmniej inwestorów działa na terenie podregionu oświęcimskiego - 6 proc. Prognozy na 2016 rok są optymistyczne - we wszystkich podregionach ma wzrosnąć odsetek eksportujących firm.
W przyszłym roku małopolscy przedsiębiorcy zamierzają zwiększyć działalność eksportową, co bardzo cieszy, gdyż przychody z eksportu są bowiem zazwyczaj dużo lepiej oceniane niż przychody z działalności na rodzimym rynku.
Właściciele firm z podregionów krakowskiego i tarnowskiego zamierzają też postawić na inwestycje. - To również dobry prognostyk dla rozwoju regionu, który może przyczynić się do kolejnej zamiany miejsc w regionalnym rankingu nastrojów - zaznacza Tomasz Kierzkowski.
Hodowcy ryb z Małopolski zacierają ręce
Najwięcej innowacji produktowych wdrażają firmy w podregionie krakowskim (34 proc.), natomiast najwięcej innowacji procesowych w podregionie nowosądeckim (19 proc.). W Małopolsce wysoki odsetek innowacji jest finansowany ze środków własnych.
Właściciele firm z podregionu nowosądeckiego są liderami w korzystaniu z zewnętrznych źródeł finansowania innowacji.
Koszty pracy, wysokość podatków i obciążenia biurokratyczne, to bariery na które najczęściej uskarżają się małopolscy przedsiębiorcy.
Raport Banku Pekao powstał w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro i małych firm, prowadzone we wrześniu 2015 r. Wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup subregionalnych, jak również według branż, wielkości firmy i okresu funkcjonowania na rynku. Respondenci odpowiedzieli na 70 pytań.
Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza "dużo gorzej", 75 - "gorzej", 100 – "ani lepiej, ani gorzej", 125 - "lepiej", 150 - "dużo lepiej".