Równowaga osiągów
– Inżynierowie Grupy Michelin projektując opony rolnicze, kierują się równowagą ich osiągów. W przypadku rolnictwa dotyczy to jednoczesnego zwracania uwagi na żywotność, ochronę gleby i oszczędności paliwa – zapewnia Adam Woroniecki, menedżer ds. opon rolniczych. W taki sposób narodziła się technologia Ultraflex, której Michelin używa do produkcji opon rolniczych niskociśnieniowych. Można je łatwo rozpoznać po oznaczeniach „IF” oraz „VF”. Pierwsze informuje o podwyższonym, a drugie o bardzo wysokim ugięciu boku opony. Co to daje? Po prostu opona ma większą powierzchnię styku z podłożem, co przekłada się na mniejszy poślizg i ugniatanie gleby niż w oponach standardowych. Poza zwiększonym obszarem ugięcia boku opony ma ona wzmocnione barki, bardziej płaskie czoło i nowe klocki bieżnika. Do produkcji opon Michelin Ultraflex używana jest oczywiście specjalna mieszanka gumowa, która odporna jest na działanie wysokiej temperatury. Podsumowując – opony te mają taką samą nośność jak standardowe, ale można nimi pracować na niższym ciśnieniu – nawet 0,8 bara.
Firma obchodzi 10-lecie istnienia technologii Ultraflex, która przyczyniła się do narodzin przełomowego rodzaju ogumienia - opony niskociśnieniowej. Lepiej chroni ona glebę, a tym samym pozwala na podniesienie plonów. Opony...
Technologia Ultraflex stosowana jest przy produkcji opon Michelin serii: AxioBib (ciągniki powyżej 220 KM), XeoBib (ciągniki 80-220 KM), CerexBib (kombajny) i SprayBib (opryskiwacze). Co ciekawe, najnowszą i zarazem największą oponą Michelin do ciągnika rolniczego jest prototypowa Axio-Bib IF 850/75 R 42. Ma ona 2,32 m wysokości, a jej nośność wynosi aż 9,5 t.
Adresat: ładowarki
Podczas naszej wizyty w olsztyńskiej fabryce Grupy Michelin zobaczyliśmy również pokaz opon rolniczo-przemysłowych serii Compact Line. – Michelin jest jedynym producentem opon radialnych do kompaktowych maszyn przemysłowych, m.in. takich jak inne ładowarki, które jak wiadomo, są popularne wśród naszych rolników zajmujących się chowem zwierząt – mówi Adam Woroniecki. Opony te nazwano BibSteel All-Terrain i Hard-Surface. Pierwsze posiadają dwie warstwy opasań metalowych, żebro chroniące felgę przed uderzeniami oraz wzmocnione boki, które są grubsze o 2,5 mm w porównaniu do poprzedniej wersji tej opony (Stabil’X XZSL). Natomiast opony BibSteel Hard-Surface mają jeszcze lepsze parametry wytrzymałościowe. Dzięki temu przestoje maszyn spowodowane przebiciem bieżnika lub boków opony ładowarki przegubowej zdarzają się bardzo rzadko. Ponadto jak zapewnia producent, opony radialne serii Compact Line osiągają przebiegi często dwukrotnie wyższe niż odpowiadające im (w tym samym rozmiarze) opony diagonalne.
Do ładowarek teleskopowych Michelin proponuje opony radialne serii XMCL, które sprawdzają się podczas pracy w błocie oraz na betonie. Producent zapewnia, że opony te charakteryzują się dużą odpornością na przebicia czoła bieżnika oraz przebicia i rozdarcia boków. Innowacyjna jest również mieszanka gumowa użyta do produkcji bieżnika, co przekłada się na jego ponadprzeciętną odporność na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie.