Tegoroczne Dni Otwarte dilerów marki John Deere zaplanowano w 15 punktach w dniach od 10 kwietnia do 10 maja. Byliśmy na spotkaniu w oddziale firmy Agro-Sieć Maszyny w Lisim Ogonie koło Bydgoszczy, które odbyło się 21. kwietnia.
Gwiazdami spotkań z rolnikami są ciągniki nowej serii ciągników 5R oraz nowy model prasy zwijającej John Deere F441M.
Ciągnik John Deere serii 5R
Ciągniki John Deere nowej serii 5R zostały wyposażone w wiele rozwiązań zapożyczonych z największych traktorów amerykańskiego koncernu. W ramach nowej serii 5R dostępne są cztery modele: 5090R (90 KM), 5100R (100 KM), 5115R (115 KM) i 5125R (125 KM). Podane moce maksymalne generowane są z czterocylindrowych silników John Deere PWX o pojemności skokowej 4,5 l. Spełniają one normę emisji spalin Euro IIIB dzięki układowi zawracania spalin do komór spalania EGR i filtrowi cząstek stałych DPF. Rozwiązanie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) nie występuje, co oznacza, że ciągniki pracują tylko na oleju napędowym.
W ubiegłym roku producent z logo skaczącego jelenia wdrożył nowe narzędzie, mające na celu zapewnić spokojne żniwa użytkownikom kombajnów zbożowych John Deere. Mieliśmy okazję przyjrzeć się, jak przebiega przegląd przedżniwny w ramach...
John Deere oferuje wybór spośród trzech przekładni. Podstawowa to manualna CommandQuad o układzie biegów przód-tył 16/16 z czterema zakresami i czterema półbiegami zmienianymi ręcznie. Jej wersja automatyczna pozwala na samoczynną zmianę półbiegów. Z kolei najnowsza skrzynia biegów to Command8 z całkowitą liczbą przełożeń przód-tył 32/16 i ośmioma biegami przełączanymi pod obciążeniem z możliwością ich automatycznej zmiany. Tryb Eco umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie 1750 obr./min. Standardowo w przekładni Command8 dostępna jest funkcja AutoClutch pozwalająca zatrzymać ciągnik poprzez naciśnięcie tylko pedału hamulca. Oczywiście to ultrapomocne rozwiązanie podczas pracy z ładowaczem czołowym. Podczas pokazu ciągnik John Deere 5090R był wyposażony w podstawową przekładnię CommandQuad, a model 5125R w najbardziej zaawansowaną Command8.
Ciągniki John Deere serii 5R o masie wysyłkowej 4,3 t można dociążyć do aż 8,6 t, co podczas prezentacji pokazywano w sugestywny sposób poprzez umieszczenie na dachu traktora kartonowego „obciążnika” z napisem 4,3 t. Po prostu traktor ten można dociążyć o jego masę podstawową (4,3 t + 4,3 t = 8,6 t). Udźwig tylnego TUZ-u wynosi standardowo 4,7, a opcjonalnie 5,3 t. W układzie hydraulicznym montowane są dwie pompy o łącznym wydatku 96 lub aż 117 l/min.
W nowych 5R montowana jest jednoczęściowa rama zintegrowana z dolną częścią miski olejowej silnika. Rozstaw osi wynosi 2,25 m, co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości i promieniem skrętu na poziomie 3,75 m ułatwia pracę z ładowaczem czołowym. W czasie pokazu ciągnik 5125R pracował z dedykowanym dla niego ładowaczem czołowym 543R, który można szybko zdemontować lub zamontować dzięki systemowi JD Click&Go. Do sterowania ładowaczem czołowym John Deere służy dżojstik mechaniczny lub elektroniczny. Ten ostatni w wersji z podłokietnikiem CommandArm ma funkcję zmiany biegów i rewersora w postaci małych przycisków. Standardowa dźwignia rewersora elektrohydraulicznego zamontowana jest z lewej strony pod kierownicą.