Wał oponowy
Uprawioną glebę zagęszcza wał oponowy, który składa się z dwóch rodzajów kół. – Specjalna, unikatowa konstrukcja wału oponowego zapewnia uzyskanie optymalnych warunków agrotechnicznych do siewu i jednocześnie dzięki zastosowaniu czterech kół o rozmiarze 500/45-22,5 i średnicy 1040 mm w sposób zdecydowany podnosi komfort i bezpieczeństwo transportu maszyny po drogach publicznych. Pozostałe koła wału oponowego mają średnicę 800 mm i są wykorzystywane tylko w czasie pracy agregatu. Optymalne dopasowanie wału oponowego do warunków glebowych jest wspomagane za pomocą siłowników hydraulicznych z indywidualną nastawą – mówi Sławomir Jaskuła.
Zestawy uprawowo-siewne, w których nasiona z nabudowanego na agregacie zbiornika dozowane są mechanicznie i transportowane do redlic pneumatycznie, zyskały dużą popularność. Nasz znany producent maszyn rolniczych z logo jabłuszka oferuje je...
Koła boczne wału, tak jak zespół talerzy uprawowych i siewnych, składane są hydraulicznie na czas transportu do pionu. Dzięki temu szerokość transportowa zestawu nie przekracza 3 m. W tym czasie agregat opiera się na wspomnianych czterech szerokich kołach jezdnych. Jak zapewnia producent, przekłada się to na dużą stabilność maszyny w czasie transportu. Bezpieczeństwo transportu po drogach publicznych gwarantują dodatkowo mechaniczne blokady transportowe siłowników hydraulicznych, dwuobwodowe hamulce pneumatyczne montowane w standardzie oraz profesjonalne oświetlenie drogowe zgodne z obowiązującymi normami.
Ciężkie redlice dwutalerzowe
W sześciometrowym zestawie Fenix do siewu wykorzystywanych jest 40 redlic, co oznacza rozstaw pomiędzy nimi wynoszący 15 cm. Bez wątpienia ułatwia to pracę na polach z dużą ilością resztek pożniwnych i zakamienionych. Każda redlica składa się z dwóch talerzy o średnicy 300 mm zamontowanych w układzie „V”. Za nimi znajdują się duże koła kopiująco-dogniatające mające 350 mm średnicy i 78 mm szerokości. – Taki układ zapewnia bardzo dobre kopiowanie nierówności terenu, dzięki czemu nasiona odkładane są na zadanej głębokości i mają zapewniony optymalny kontakt z glebą. Redlice dociskane są mocną sprężyną, co przekłada się na stały nacisk wynoszący 40 kG na każdą redlicę. Nie zmniejsza się on nawet przy dużej prędkości roboczej wynoszącej 15 km/h – zapewnia Sławomir Jaskuła.