Wóz asenizacyjny Joskin Cobra2
Firma Joskin zmodernizowała flagowy wóz asenizacyjny Cobra. Druga wersja modelu (Cobra2) w porównaniu z pierwszą ma ramę zintegrowaną ze zbiornikiem, co pozwoliło uzyskać nisko położony środek ciężkości. Pomimo zmiany maszyna ma nadal montowane duże koła niezastąpione podczas pracy polowej. Jej całkowita szerokości nie przekracza 3 m.
Inżynierowie firmy Joskin projektując wóz asenizacyjny Joskin Cobra2 inspirowali się rozwiązaniami technicznymi zastosowanymi w maszynach Volumetra i X-Trem2. Zebranie w kompaktowym pojeździe, przy jednoczesnym uwzględnieniu ograniczeń związanych z europejską homologacją, nie było łatwym zadaniem.
Joskin Cargo-Lift
Ostatecznie powstał wóz asenizacyjny charakteryzujący się wyjątkowo wąską ramą połączoną z dużymi i szerokimi kołami z oponami w rozmiarze VF 1000/65 R32. Cobra2 15100 SXT+ o pojemności 15100 l ma całkowicie ocynkowany zbiornik, co przekłada się na maksymalną ochronę przed korozją. Ponadto jego powierzchnię wykończono farbą przemysłową (zieleń firmowa marki Joskin), aby - jak podaje producent - na dłużej zachować połysk maszyny.
Z centralą hydrauliczną
Ciągnik przeznaczony do pracy z wozem asenizacyjnym Joskin Cobra 2 15100 SXT+ w zakresie przyłączy hydraulicznych musi pozwalać przyłączyć: przewód ciśnieniowy, wolny powrót, sygnał Load Sensing, spust hydrauliczny do aplikatora i dwa przewody pozwalające opuścić lub podnieść podporę stabilizującą. Po zagregowaniu maszyny z traktorem należy podnieść podporę stabilizującą. Jest ona umieszczona na środku dyszla i całkowicie się w nim chowa dzięki czemu nie ma ryzyka zahaczenia o przeszkody. Wszystkie funkcje maszyny można obsługiwać za pomocą terminala ciągnika dzięki systemowi sterowania ISOBUS.
Przyczepa Joskin Betimax z barierkami kierunkowymi
- W tym wozie asenizacyjnym zastosowano centralę hydrauliczną z pompą przemysłową Rexroth o pojemności 71 cc (model A4VG seria 32). Przepływ 243 l/min umożliwia hydrauliczny napęd pompy krzywkowej o przepływie proporcjonalnym do prędkości (elektrohydrauliczna kontrola przepływu przez prędkość obrotową pompy). Z boku maszyny znajduje się oddzielny aluminiowy zbiornik hydrauliczny o pojemności 120 l. Jest on zabezpieczony pierścieniem i zamontowany na gumie. Tutaj zamontowana jest również chłodnica oleju. W przypadku pracy wozu asenizacyjnego z różnymi ciągnikami, system ten zapobiega mieszaniu się olejów - wyjaśnia Mariusz Janik, doradca techniczny Joskin Polska.
Wyzwanie dla hamulców
Tak potężna maszyna o masie własnej około 7000 kg, ze zbiornikiem o pojemności ponad 15 tys. l posadzona jest na jednej osi jezdnej, co stanowi duże wyzwanie dla jej układu hamulcowego. Dlatego wóz asenizacyjny Joskin Cobra2 wyposażony jest w oś kwadratową o boku 150 mm i wielkie szczęki hamulca bębnowego w rozmiarze 520 x 180 mm. Dzięki temu wyposażeniu maszyna przeszła homologację europejską.
Joskin X-Treme2 z kołami szerokości 90 cm
Przypominamy, że duży rozmiar opon (szerokość 1062 i średnica 2112 mm) zamontowanych w wozie asenizacyjnym Joskin Cobra2 pozwala chronić strukturę gleby i unikać ewentualnego bruzdowania gruntu - zarówno na łąkach, jak i na polach. Aby móc zamontować takie opony, zachowując przepisową całkowitą szerokość maszyny, konstruktorzy musieli zmniejszyć szerokość ramy do 600 mm.
Pozwoliło to częściowo "schować" koła w obrysie zbiornika i częściowo "wypuścić" je na zewnątrz maszyny. Te części kół, które wystają poza obrys zbiornika, przykryte są solidnymi błotnikami z tworzywa sztucznego, co m.in. chroni operatora maszyny i inne osoby znajdujące się w pobliżu przed stalowymi krawędziami osłaniającymi pozostałe powierzchnie nad kołami. Ponadto zamontowano długie gumowe osłony stanowiące przedłużenie błotników. Ich zadaniem jest oczywiście ograniczenie rozbryzgów wody i błota za kołami.
Napełnianie na 2 sposoby
W wozie asenizacyjnym Joskin Cobra2 dostępne są dwa systemy napełniania zbiornika. Pierwszy standardowy przez zawór boczny lub drugi opcjonalny przez wysięgnik. Sercem układu jest pompa krzywkowa Vogelsang o wydajności 9000 l/m. Zanim gnojowica trafi do pompy, przechodzi przez filtr, gdzie włókna ulegają pocięciu, co zapobiega uszkodzeniu układu pompowania przez zanieczyszczenia stałe.
Joskin X-Trem – wóz asenizacyjny z rozsuwaną osią
Napędzany jest on silnikiem hydraulicznym i zatrzymuje ciała obce, takie jak kamienie, drewno, zbita słoma lub inne resztki znajdujące się w gnojowicy. Pod filtrem znajduje się zawór hydrauliczny, który uwalnia ciecz podczas jego czyszczenia. W przypadku ciał stałych należy ręcznie otworzyć drzwiczki i usunąć zawartość. Opcjonalnie dostępny jest automatyczny system czyszczenia z uchylnym spodem.
Przyjrzyjmy się też bliżej wygodnej opcji napełniania zbiornika możliwej dzięki wysięgnikowi z przednim punktem obrotu.
- Zalety przedniego punktu obrotu są liczne, a główną z nich jest dobry widok na całe narzędzie załadowcze, niezależnie od jego ustawienia. U jego podstawy znajduje się duże koło koronowe o średnicy 650 mm i koło zębate z przekładnią hydrauliczną, które umożliwiają obrót systemu o 270° (135° w każdą stronę). Zębatka smarująca ułatwia konserwację koła koronowego. Po zakończeniu czynności pompowania, w celu powrotu wysięgnika do pozycji transportowej, następuje automatyczne zatrzymanie obracania przy stopniowym spowolnieniu w celu płynnego ułożenia go, gwarantując w ten sposób maksymalne bezpieczeństwo (urządzenie działające za pomocą elektrozaworu proporcjonalnego). Następnie wysięgnik zostaje ułożony na przeznaczonym do tego uchwycie - wyjaśnia Rafał Jankowski, serwisant w firmie Joskin Polska.
Aby zapobiec hałasowi spowodowanemu drganiami i dłużej chronić całe urządzenie, wspornik wysięgnika pokryty jest Ertalonem, czyli materiałem charakteryzującym się połączeniem wytrzymałości mechanicznej, sztywności, zdolności tłumienia drgań oraz odporności na ścieranie. Producent w pobliżu wysięgnika zamontował pojemnik na resztki gnojowicy, by w ten sposób ułatwić utrzymywanie wozu asenizacyjnego w czystości.
Ciekawe jest to, że wąż z zaworem hydraulicznym uwalnia ciecz blisko powierzchni pola. Otwiera się on jednocześnie z tylnym zaworem zasilającym osprzęt do rozlewania - znajdują się w tym samym układzie. Uproszczony wysięgnik załadowczy z dwoma przegubami jest wyposażony również w turbonapełniacz z silnikiem tłokowym. Skraca to czas pracy i zapewnia skuteczne zasilanie pompy krzywkowej, aby zmaksymalizować jej wydajność.
- Z uwagi na to, że Cobra2 jest optymalnym wozem do pracy w polu, a nie do transportu drogowego, należy pracować przy użyciu innego wozu asenizacyjnego lub samochodu, aby zapewnić przewozy między zbiornikami magazynowymi a polem. Wysięgnik jest więc przydatny do pompowania gnojowicy bezpośrednio z innego pojazdu lub przez lejek ustawiony przy zbiorniku magazynowym - podpowiada Mariusz Janik, doradca techniczny Joskin Polska.
Manometry x 6
Operator ciągnika spoglądając na wóz asenizacyjny Joskin Cobra2 ma widok na m.in. 6 manometrów. Służą one do mierzenia: ciśnienia ssania, ciśnienia na dopływie gnojowicy do tylnego osprzętu, ciśnienia hydraulicznego dla filtra, ciśnienia hydraulicznego dla turbo i rozdzielacza, ciśnienia hydraulicznego dla pompy centrali hydraulicznej oraz ciśnienia aplikatora na podłożu.
- Dobrze widoczny jest również duży przezroczysty wskaźnik o średnicy 150 mm pokazujący poziom napełnienia, który jest niezbędny podczas pracy z aplikatorem. Ponadto dwa pływakowe wskaźniki poziomu umożliwiają z jednej strony regulację proporcjonalnego układu hamulcowego, a z drugiej przełącznika do wyłączania pompy. Jak można zauważyć, pomyślano o wszystkim, by informować kierowcę, czy maszyna pracuje prawidłowo i jaki jest poziom gnojowicy w zbiorniku - mówi Rafał Jankowski, serwisant w firmie Joskin Polska.
Maszyna wyposażona jest w wąski i krótki dyszel, który ma bardzo zwartą budowę. Jak zapewnia producent, jego zawieszenie składające się z dwóch siłowników hydraulicznych dwustronnego działania z jednym zbiornikiem azotu zapewnia wyjątkową elastyczność i wysoki komfort jazdy. Ponadto rozwiązanie to pozwala zmieniać pochylenie zbiornika, aby w niesprzyjających warunkach terenowych ułatwić jego napełnianie. Natomiast podczas pracy na polu można dociążyć tylną oś ciągnika.
W razie potrzeby na dostęp do wnętrza zbiornika pozwala właz, który umieszczony jest jednak z jego boku, a nie jak w większości wozów asenizacyjnych na górze. Dzięki temu nie ma potrzeby wchodzenia na beczkę. Z uwagi na to, że położenie węży nad błotnikami wielkich kół maszyny jest dla człowieka praktycznie niemożliwe inżynierowie firmy Joskin zastosowali pochyloną do przodu prowadnicę do ich układania. Umożliwia ona położenie końcówki węża na prowadnicy znajdującej się na niedużej wysokości i w kolejnym kroku wsunięcie go bez większego wysiłku. Wysuwanie węża jest jeszcze prostsze.
- Hydrauliczny napęd pompy krzywkowej z wysokociśnieniowej pompy o zmiennej wydajności pozwala na bardziej precyzyjne i sprawne sterowanie przepływem gnojowicy, zarówno przy niskim, jak i wysokim przepływie. Prędkość obrotową pompy krzywkowej określa się na podstawie wymaganego natężenia przepływu, prędkości jazdy i szerokości roboczej. Sekwencja rozlewu ON/OFF zapewnia obsługę poszczególnych funkcji hydraulicznych koniecznych podczas nawożenia - wyjaśnia Rafał Jankowski, serwisant w firmie Joskin Polska.
Z tylnym TUZ
Z tyłu ramy zintegrowanej wozu asenizacyjnego Joskin Cobra2 znajduje się tradycyjny trzypunktowy układ zawieszenia z ramionami podnośnika kategorii 3 (w rozstawie 870 lub 1010 mm). Podnośnik jest umieszczony blisko tylnej części zbiornika, aby jak najbardziej zbliżyć do niego osprzęt rozlewający. Przełącznik elektryczny umieszczony obok podnośnika pozwala na sterowanie jego podnoszeniem i opuszczaniem, co znacznie ułatwia podłączenie i odłączenie aplikatora doglebowego lub rampy rozlewającej.
Maszyna wyposażona jest w system "Autofill", który służy do obsługi wszystkich funkcji hydraulicznych dotyczących napełniania zbiornika. Pozwala on przełączać pracę pompy, odpowietrzać układ i zawór ramienia załadowczego. Urządzenie to współpracuje zarówno z zaworem ręcznym, jak i wysięgnikiem. Opcjonalnie dostępny jest system centralnego smarowania, który nie tylko zwiększa komfort obsługi maszyny, ale także gwarantuje jej bezpieczeństwo dzięki optymalnej konserwacji wszystkich ruchomych części wymagających smarowania. Wóz asenizacyjny Joskin Cobra2 wyposażony jest w oświetlenie typu LED.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ