Joskin X-Treme2 z kołami szerokości 90 cm
Rodzina średniej wielkości tandemowych wozów asenizacyjnych klasy premium uległa istotnej modernizacji. Belgijska marka Joskin w maszynach serii X-Trem pierwszej generacji zastosowała specjalne przewężenie w ramie, które wraz z wgłębieniami w beczce pozwoliło skonfigurować pojazd z ogumieniem w rozmiarze 850/50R30.5 bez ograniczeń kąta skrętu tylnych kół i bez przekraczania wynoszącej 3 m granicy transportowej.
Zbiornik na nawóz został umieszczony na niezależnej ramie ze specjalnym wcięciem na odcinku układu jezdnego. Mierzyła ona 90 cm z przodu i z tyłu, a w części mocowania kół zwężono ją do 76 cm. Co warto dodać, całość uzyskano przy zbiorniku o dużej średnicy, wynoszącej nawet 2,1 m.
Jak zapewnia Joskin, druga generacja maszyn X-Trem zachowuje wszystkie cechy pierwszej, jest jednak na wyższym poziomie. Nowe wozy asenizacyjne są konstrukcyjnie spokrewnione z linią Volumetra. W związku z tym wersja X-Trem2 nie jest umieszczona na tzw. podwójnej ramie, ale zyskała konstrukcję nośną typu HD. Zmiana ta stwarza nowe możliwości i pozwala zastosować jest większe ogumienie, zachowują limit transportowy i zwrotność.
Obecnie szerokość ramy wynosi 90 cm z przodu, po czym ulega ona zwężeniu do 60 cm (poprzednio 76 cm) na odcinku mocowania kół i do końca już się nie zmienia. Wóz X-Trem Joskin oferuje w dwóch odmianach: D i XT. Drugi wariant pozwala zastosować ogumienie o szerokości 90 cm. Co więcej, skrętna jest oś przednia, a nie tylna.
Joskin X-Trem – wóz asenizacyjny z rozsuwaną osią
Obie wersje występują w trzech modelach o różnej pojemności: 16 000, 18 000 i 20 000 l. Dzięki zwiększonej powierzchni kontaktu opon z podłożem nacisk wywierany przez pojazd rozkłada się jeszcze bardziej równomiernie. Ślady opon na glebie są wyraźnie płytsze.
Zwarta budowa maszyny, dzięki zintegrowanej ramie, sprawia, że ma ona bardzo nisko położony środek ciężkości. Ta cecha nie tylko ułatwia pracę przy użyciu szerokich ramp rozlewających, ale także znacznie zwiększa stabilność i komfort jazdy.
Wozy X-Trem2 dostały również nowe hydropneumatyczne zawieszenie układu jezdnego i nowy dyszel, zaś czteropunktowy system mocowania osprzętu tylnego został zastąpiony trzypunktowym.