Józef Wachowski z Woli Tłomakowej k. Kalisza zdecydował, że po upływie gwarancji na ciągnik nadal będzie korzystał z usług serwisantów firmy Zetor Polska. Na jego decyzję wpłynęła przystępna cena usługi i pewność jej profesjonalnego wykonania.
Ciągnik zakupiony we wrześniu 2011 r. wykonuje najróżniejsze prace w 30-hektarowym gospodarstwie. Najcięższa jest dla niego orka z pięciokorpusowym pługiem zagonowym. Poza pracami polowymi wykorzystywany jest przez cały rok do obsługi stada krów mlecznych. Józef Wachowski kupił bowiem Zetora Forterra 105 z fabrycznie zamontowanym ładowaczem czołowym.
W końcu Zetor oferuje ciągnik, który ociera się o granicę 150 KM. To Forterra 150 HD, która już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie traktora do ciężkiej pracy polowej. Mieliśmy okazję ocenić ten model i wiemy już, że oferuje wyższą...
Silnik i oś przednia
Po wykonaniu dwóch przeglądów gwarancyjnych na 100 i 450 mth trzeci z nich (P-3) przypadł na 624 mth. Jest on przeprowadzany po nakręceniu przez ciągnik 950-1000 mth lub najpóźniej 18 miesięcy od momentu zakupu. W przypadku rolnika z Woli Tłomakowej zastosowanie znalazł warunek drugi.
Serwisanci Zetor Polska przegląd P-3 rozpoczęli oczywiście od spuszczenia rozgrzanego oleju z silnika. Producent zaleca wymianę oleju w silniku co 400 mth lub co pół roku – zależnie od tego, co wcześniej nastąpi. Do silników czterocylindrowych Zetorów Forterra i Proxima wlewamy zawsze dokładnie 10 l oleju. Oczywiście zawsze przy wymianie oleju w silniku wymienia się również jego filtr. Warto pamiętać, aby nasmarować uszczelkę olejem, co ułatwi jego odkręcenie podczas kolejnej wymiany oleju. W czasie wymiany oleju silnikowego korek spustowy otrzymuje nową uszczelkę.
Józef Wachowski podkreśla, że tylko przed pierwszą wymianą oleju silnikowego dolał raz pół litra oleju, aby uzupełnić jego stan. Tłumaczy to docieraniem się silnika w ciężkich pracach polowych. Pomiędzy ostatnimi wymianami oleju silnikowego nie było już potrzeby uzupełniania jego stanu.
Nowym olejem został zalany również przedni most oraz zwolnice przednich kół. Wchodzi tam odpowiednio 9 i 2 x 1 l oleju. Na czas wymiany oleju w zwolnicach osi przedniej najlepiej unieść przód ciągnika do góry, tak aby można było swobodnie obracać przednimi kołami. Korek spustowy i jednocześnie wlewowy oleju do zwolnicy koła przedniego znajduje się na jej pokrywie zewnętrznej.