Obciążniki do ciągników
W jednym kawałku
Jednak to nie wszystkie możliwości regulacji docisku przedniej osi do podłoża. Bardzo dużą popularnością cieszą się elementy jedno- lub dwubryłowe, zawieszane na przednim TUZ-ie. Taka forma dociążania osi spotykana jest przede wszystkim przy dużych ciągnikach i, co jest oczywiste, które mają przedni TUZ. Jednak elementy dociążające przednią oś ciągnika zawieszane na TUZ-ie nie mają jednakowego wyglądu. W zależności oczywiście od rodzaju i wielkości ciągnika mogą mieć postać jednoczęściowej bryły, wykonanej z różnych materiałów lub być podzielone na dwie części, dokładane do siebie i skręcane śrubami. Zazwyczaj używane do tego celu są odlewy żeliwne, stalowe jak również spotykane są obciążniki wykonane z żelazobetonu. Cechą wspólną tych obciążników jet to, że wszystkie są dostosowane do kategorii podnośnika.
Ciągniki Roku 2016. Znamy zwycięzców
Jak zaczepić?
Zastosowanie obciążników lub dużego obciążnika ogranicza nieco zastosowanie fabrycznego zaczepu ciągnika, bo albo trzeba go zdemontować, albo po prostu jest przykryty i niedostępny. Nie wyklucza to jednak zamontowania zaczepu manewrowego z przodu ciągnika, ani też możliwości zastosowania podobnych rozwiązań.
Jedną z dróg połączenia jednego ciągnika z innym, jest przykręcenie lekkiego i prostego zaczepu do metalowych części obciążnika zawieszonego na TUZ-ie. Podobna możliwość tkwi w przypadku stalowych walizek, ale nie zawsze. Są także inne rozwiązania. Kilka producentów odlewów walizkowych obciążników proponuje tak dostosowane kształty poszczególnych elementów, aby złożenie ich ze sobą na ramie ciągnika, powodowało pozostawienie otworów. Skręcenie elementów ze sobą śrubami, pozwala na wykorzystanie otworu pomiędzy „lustrzanymi” odlewami, do przełożenia sworznia zaczepowego, a w razie potrzeby zaczepienia liny, czy wsunięcia ucha zaczepu itp. To dlatego niektóre elementy obciążników są wykonane jako „prawe” i „lewe”. Taki wypust daje możliwość zaczepienia niewielkiej przyczepki, czy zastosowania obciążników jako odkuwki zaczepu. Zdarza się także wykonanie centralnych elementów obciążnika z jednego odlewu, którego przednia część stanowi zaczep. Dzięki temu mamy zarówno obciążniki, jak i odkuwkę zaczepu, co pozwala na inne prace, bez konieczności montażu na obciążnikach dodatkowych elementów. Jeszcze jednym rozwiązaniem spotykanym w większych obciążnikach zawieszanych na TUZ-ie z przodu ciągnika jest zaczep spawany. Jest on po prostu dospawany do metalowej ramy obciążnika lub odlewu. Pamiętać jednak należy, aby zaczepy przy obciążnikach traktować wyłącznie jako manewrowe, niekoniecznie służące do agresywnego wyciągania z błota zakopanego po osie ciągnika.
Artykuł ukazał się w miesięczniku RPT 3/2012. ZAPRENUMERUJ