Obciążniki do ciągników
Sprawna trakcja, czyli poruszanie się ciągnika z jak najmniejszym poślizgiem, uzależnione jest w dużej mierze od obciążników. Warto dobrać je do własnego ciągnika, tym bardziej, że na rynku znajdziemy mnóstwo firm produkujących obciążniki o różnych kształtach i rodzajach.
W przypadku małych traktorów dociążanie tylnej osi, poza napełnianiem kół wodą, realizuje się poprzez obciążniki zakładane na koła. Przykręca się je do obręczy. Takie rozwiązania wcześniej były popularne i są stosowane współcześnie, często w ciągnikach ciężkich o dużej mocy. Obciążnik taki do nowoczesnych maszyn może ważyć nawet 1 tonę.
New Holland T4.85. Czwórka na 86 KM
Przeciwwaga z tyłu
Specyficznym sposobem dociążenia tylnej osi jest przeciwdziałanie siłom pojawiającym się z przodu ciągnika, pracującego z ładowaczem czołowym. Wtedy mówimy o typowej przeciwwadze. Ma ona zwykle postać metalowej skrzyni wypełnionej piaskiem, betonem, złomem lub kamieniami itp. i jest umieszczana na tylnym TUZ. Oczywiście ciężar przeciwwagi uzależniony jest od klasy urządzenia zamontowanego z przodu ciągnika. Dla dociążenia tylnej osi większości mniejszych ciągników z ładowaczem czołowym wystarcza około 400 – 500 kg przeciwwagi.
Na śruby
Zdecydowanie częściej od tylnej dociążana jest przednia oś ciągnika. Jest nawet lepiej na to przygotowana. Począwszy od małych ciągników, możemy zakładać ciężarki na przedniej osi lub ramie przed silnikiem, lub po prostu na przedniej belce można dokładać różnego rodzaju obciążniki. Zazwyczaj, aby móc dokładnie dobrać odpowiednią ciężar dociążający oś stosowanie do maszyny zawieszonej z tyłu, wykorzystywane są tzw. obciążniki walizkowe (płytowe). Dzięki podzieleniu dużego ciężaru na mniejsze „kawałki” można bez problemu dokładać tyle, ile dokładnie w danej pracy trzeba.
Zakładanie ich polega na zaczepianiu o wystające odlewy na poprzedniej „walizce”, części obciążnika. Tak zamontowane części ciężaru są zazwyczaj skręcane śrubą. Zapobiega to przypadkowemu wyczepieniu i zgubieniu obciążnika.