Dłuższy, czyli stabilny
Wszystkie modele T8 AutoCommand™ mają zwiększony rozstaw osi do 3550 mm. Jest to sporo więcej w porównaniu do ponad 400-konnych ciągników z przekładniami bezstopniowymi innych producentów. New Holland osiągnął przez tak duży rozstaw stabilność wzdłużną. Na polu nawet w chwilach dużego przeciążenia przód był niemal przyklejony do ziemi. Szczególnie że jeździliśmy na polu egzemplarzami wyposażonymi w fabryczny przedni TUZ z zawieszonym sporym obciążnikiem.
W połowie października br. w Bogumiłowicach koło Radomska w woj. łódzkim firma New Holland Polska zorganizowała pokaz pracy kombajnu zbożowego New Holland CX 6080 Elevation z udoskonaloną sześciorzędową przystawką do zbioru kukurydzy na...
Długość T8.420 rodziła obawy o jego zwrotność, tym bardziej że ten model nie może być wyposażony w SuperSteer, czyli wychylny przedni most poprawiający skręt. Jednak jazda z trzyosiową przyczepą nie potwierdziła tych obaw. Jak się okazuje, także dzięki SCR-owi, New Holland potrafił osiągnąć w tym największym T8 spory kąt skrętu przednich kół, a co za tym idzie również zaskakującą jak na taką długość ciągnika zwrotność. Jak wyjaśniali przedstawiciele producenta, mniejszy pakiet chłodnic w porównaniu z silnikami np. serii T8000 z układem EGR, który inżynierowie testowali przed Cursorem, sprawił, że przednie koła podczas skrętu zachodzą za i przed chłodnice, tak że mogą się skręcać nawet o kąt 55°. W tych miejscach rama ma przewężenia, dzięki temu ciągnik o rozstawie osi prawie 3,5 m jest w stanie zawrócić w kole większym zaledwie o kilkanaście centymetrów w porównaniu do serii T8000 o rozstawie osi rzędu 3 m. Podczas testowania w polu tego ciągnika w Anglii mieliśmy okazję przekonać się, że w manewrowaniu T8.420 pomaga również wąska maska, po której bokach dobrze widać, co się dzieje przed przednimi kołami. Ten najmocniejszy model zawróci bez hamulców i ze sztywną przednią osią w kole o średnicy poniżej 10 m.
Nowy typ amortyzacji TerraGlide zbudowany jest z dwóch siłowników i dość długiego wahacza. Dzięki temu długi ciągnik (ponieważ łącznie z przednim TUZ T8.420 mierzy ok. 6,5 m) radzi sobie dobrze z amortyzowaniem nawet krótkich poprzecznych nierówności na drodze. Jak na przekładnię bezstopniową przystało, AutoCommand w New Hollandzie T8 dysponuje układem aktywnego zatrzymania nazwanym Active StopStart System. Aby zatrzymać i zahamować ciągnik na wzniesieniu, wystarczy nacisnąć hamulec, aż do całkowitego zatrzymania, bez przełączania w pozycję postojową rewersora elektrohydraulicznego. Aby ruszyć, wystarczy nacisnąć gaz nożny lub pchnąć dżojstik. Nawet z ciężką przyczepą ciągnik nie cofnął się na centymetr do tyłu.
Jak na słoniu
Wsiadając do największej T8-ki, ma się wrażenie, że kabina jest mała i wciśnięta za wielką maskę. Natomiast gdy już usiądziemy w wygodnym fotelu operatora, okazuje się, że w poprzek można praktycznie swobodnie rozłożyć ręce na całą długość. Kabina jest po prostu przestronna. Pod względem funkcjonalności wnętrze T8 niczym nie zaskakuje, gdyż mamy wrażenie, że siedzimy w T7 AutoCommand. Ciekawe jest to, że New Holland, w stylu koncernowym, zachowuje podwojenie informacji. Testowaliśmy T8.420 AutoCommand wyposażony w wyświetlacz Intelliview IV. Były na nim wyświetlone informacje, które również mieliśmy pod ręką dzięki prostym wyświetlaczom na prawym słupku. W naszej ocenie, jeśli właściciel dużego gospodarstwa lub usługodawca zdecydowałby się na taki ciągnik, to wyświetlacz przy podłokietniku powinien raczej służyć wyświetlaniu informacji o maszynie za ciągnikiem bądź pokazywaniu ekranu jazdy równoległej.
Szkoda tylko, że panel klimatyzacji, wraz ze sterowaniem lusterek oraz blokadą hydrauliki, umieszczono na małym panelu przy prawym tylnym słupku kabiny. Wydawałoby się, że na panelu przy podłokietniku jest dość miejsca. Szczególnie ustawianie lusterek jest nieco kłopotliwe. Przydałoby się również, aby przełącznik świateł roboczych, który umieszczono na konsoli za kierownicą, znalazł się również na panelu przy podłokietniku.
T8.420 AutoCommand może być wyposażony nawet w opony o rozmiarze 900/60 R42. Koła o rozmiarze ponad 2 m sprawiają, że obsługa tylnego podnośnika z przycisków na błotnikach to zadanie raczej dla operatorów o co najmniej słusznym wzroście. Natomiast operator na pewno nie będzie musiał krzyczeć do drugiej osoby w kabinie. Producent informuje, że optymalny poziom hałasu wynosi 69 dB. Nie mierzyliśmy jego poziomu, natomiast stwierdziliśmy, że podczas jazdy nawet na wysokich obrotach można w kabinie rozmawiać, nie podnosząc głosu
tab. Dane techniczne ciągnika New Holland T8.420 AutoCommand
Silnik |
FPT Cursor 9 |
Pojemność (L) |
8,7 |
Maks. moc z EPM wg normy ISO TR14396 - ECE R120 [KM] |
419 przy 1800 obr./min |
Maks. moc wg normy ISO TR14396 - ECE R120 [KM] |
404 przy 1800 obr./min |
Maks. moment obrotowy wg normy ISO TR14396 (Nm) |
1806 przy 1500 obr./min |
Poj. zbiornika ON AutoCommand (L) |
590 |
Poj. zbiornika AdBlue (L) |
89 |
Czas między wymianami oleju silnikowego (mth) |
600 |
Przekładnia |
Bezstopniowa przekładnia AutoCommand w połączeniu z wielofunkcyjną dźwignią Command Grip. Cztery tryby pracy, znane z serii T7 Auto – Auto, Cruise, PTO i Manual, Active StopStart |
Prędkość min./maks. (km/h) |
0.03/50 przy 1725 obr./min |
Hydraulika |
Typ |
Zamknięty układ Load Sensing (CCLS) |
Wydajność pompy standard/opcjonalna MegaFlow (l/min) |
161 / 274 |
Maks. liczba par wyjść tylnych |
6 |
Maks. udźwig tylnego TUZ-u w otworach cięgien (kG) |
10 200 |
Maks. udźwig przedniego TUZ-u 610 mm za otworami cięgien (kG) |
5810 |
Dopuszczalna masa całkowita (kG) |
18 000 |