McCormick zbliżył czwórkę do szóstki
Ciągniki McCormick nowej serii X7 SWB dostępne z silnikami 4- i 6-cylindrowymi różni rozstaw osi wynoszący zaledwie 109 mm. Pozwala to wybrać "dużą czwórkę" i "małą szóstkę" z jednostkami napędowymi o identycznych mocach maksymalnych wynoszących zależnie od modelu 155 lub 166 KM.
Najnowsza seria traktorów McCormick X7 SWB różni się więc znacznie od dotychczas produkowanych modeli, w których ciągnik 4-cylindrowy miał rozstaw osi wynoszący 2600 mm (teraz 2651 mm), a 6-cylindrowy 2820 mm (teraz 2760 mm). Angielski skrót SWB (Short Wheelbase) oznacza krótki rozstaw osi.
McCormick X7.670 VT-Drive w teście RPT
Silnik FPT z 4 lub 6 cylindrami
W ciągnikach McCormick serii X7 SWB montowane są silniki FPT (Fiat Power-train Technologies) spełniające normę Stage V. Pozwala na to system oczyszczania spalin HI-eSCR2 (DOC+SCRoF) oraz nowoczesna konstrukcja tych jednostek napędowych. W traktorze 4-cylindrowym jest to silnik FTP NEF 45, o pojemności 4,5 litra mający po 4 zawory na cylinder. Natomiast w ciągniku 6-cylindrowym znajduje się jednostka napędowa FTP NEF 67 o pojemności 6,7 litra, która również zbudowana jest w technologii 4-zaworowej. Silniki te posiadają turbo z chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler) i wysokociśnieniowy wtrysk paliwa Common Rail.
Wymienione silniki zostały elektronicznie zaprogramowane do generowania dwóch identycznych poziomów mocy maksymalnych osiąganych przy 1900 obr./min. Można wybrać model X7.417 SWB z silnikiem 4-cylindrowym mającym 155 KM lub model 6-cylindrowy X7.617 SWB mający również 155 KM. Druga opcja to model 4-cylindrowy X7.418 SWB lub 6-cylindrowy X7.618 SWB o identycznych mocach 166 KM. Ciągniki te osiągają maksymalny moment obrotowy po wkręceniu jednostki napędowej na 1400 obr./min. Wynosi on dla "czwórki" 652 Nm i 700 Nm dla "szóstki". Wyjątkiem jest McCormick X7.418 SWB ze skrzynią bezstopniową VT-Drive, czyli traktor z silnikiem 4-cylindrowym, który ma 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Farmtrac, McCormick, Samasz i Sipma - pokazy w Słabomierzu
W ciągnikach McCormick X7 SWB dostępna jest również tzw. moc dodatkowa określana jako system Power Plus. Załącza się on automatycznie podczas pracy ciągnika z maszynami napędzanymi od WOM lub podczas jazdy transportowej. Dzięki temu rozwiązaniu moc maksymalna wzrasta o 10 KM w modelach z silnikami 4-cylindrowymi i o 9 KM w "szóstkach".
Dwie skrzynie przekładniowe
Dwa rodzaje silników i po dwie wersje ich mocy pozwoliły producentowi zaproponować 4 modele ciągników McCormick X7 SWB z przekładnią P6-Drive. To skrzynia biegów z sześcioma przełożeniami Powershift (półbiegami) zmienianymi pod obciążeniem ręcznie lub automatycznie dzięki systemowi APS (Auto Powershift). Automatyka działa w trybie polowym (ang. Field) i wtedy następuje zmiana przełożeń w obrębie zakresu oraz drogowym (ang. Road) ze zmianą półbiegów i zakresów w całym zakresie przełożeń z wyłączeniem zakresu biegów pełzających. Skrzynia P6-Drive posiada także 5 zakresów, które mogą być zmieniane również w sposób zrobotyzowany bez naciskania pedału sprzęgła. W sumie dostępnych jest 30 biegów do przodu i 15 do tyłu. Wybór opcji z dodatkowym zakresem biegów pełzających zwiększa ich liczbę do 54/27.
McCormick X Tractor Around the World
Do zmiany kierunku jazdy służy elektrohydrauliczna dźwignia rewersora zamontowana tradycyjnie po lewej stronie koła kierownicy. System Stop&Action pozwala zatrzymać ciągnik poprzez naciśnięcie tylko pedału hamulca. Rozwiązanie to powodujące zahamowanie ciągnika z jednoczesnym wysprzęgleniem napędu docenimy np. pracując z ładowaczem czołowym. Minimalna prędkość jazdy ciągnika McCormick X7 SWB ze skrzynią P6-Drive doposażoną w zakres biegów pełzających wynosi 0,4 km/h. Natomiast maksymalna prędkość standardowa to 40 km/h, a opcjonalna 50 km/h.
Uzyskiwane są one przy prędkościach obrotowych silnika wynoszących odpowiednio 1577 i 1971 obr./min. - Jednoczesne zastosowanie systemów Stop&Action i APS pozwala na prowadzenie traktora ze skrzynią biegów P6-Drive w sposób podobny do jego wersji z przekładnią bezstopniową VT-Drive - zapewnia Dariusz Wilanowski, menedżer produktu Argo Polska.
VT-Drive to 4-stopniowa skrzynia biegów z czterema zestawami przekładni planetarnych i chłodzonymi olejem sprzęgłami. Pozwala ona uzyskać zakres prędkości jazdy wynoszący od 0,04 do 50 km/h. Sterowanie przekładnią odbywa się za pomocą dżojstika EasyPilot umieszczonego na podłokietniku wielofunkcyjnym. Argo Tractors, włoski, producent ciągników McCormick i Landini, w wersji VT_Drive proponuje dwa modele traktorów serii X7 SWB - "czwórkę" i "szóstkę".
Z terminalem 12-calowym
Ciągniki McCormick X7 SWB, w porównaniu z dotychczas produkowanymi modelami serii X7, mają przeprojektowany przedni podnośnik oraz nową jednoczęściową maskę z kątem otwarcia wynoszącym 90°. Ułatwia to dostęp do osprzętu silnika i okresowych prac serwisowych wykonywanych w tym miejscu. Na dachu kabiny 4-słupkowej może znaleźć się 12 reflektorów LED które montowane są po 3 w jej każdym narożniku. Dostępne jest okno dachowe oraz odbiornik sygnału nawigacji satelitarnej. Przednia oś z niezależnymi wahaczami może posiadać amortyzację mechaniczną lub półaktywną sterowaną elektronicznie.
Opcjonalny 12-calowy monitor z ekranem dotykowym będący centrum sterowania ciągnikiem jest kompatybilny z ISOBUS. Dostępny jest układ kierowania automatycznego oraz system McCormick Fleet&Remote Diagnostic Management do obsługi floty i zdalnej diagnostyki.
- System McCormick Fleet Management pozwala klientom na monitorowanie głównych aktywności ciągników wchodzących w skład ich floty w każdej chwili i w każdym miejscu na świecie. Wszelkie informacje na temat aktywności traktorów takich jak geolokalizacja, poziom zużycia paliwa, temperatury oraz wykonywanie zadań, są dostępne za pośrednictwem komputera PC lub smartfona. Pomaga to monitorować status operacyjny ciągników oraz ich wydajność, a tym samym zapewnić ciągłą kontrolę nad flotą. System jest komplementarny z innowacyjnym narzędziem zdalnej diagnostyki dostępnym dla wszystkich autoryzowanych stacji dilerskich. Możliwym jest połączenie zdalne z ECU ciągnika oraz wykonanie ustawień, aktualizacji oprogramowania, diagnostyki parametrów pracy silnika, jak również zdalne wyświetlanie kodów błędów. System jest w stanie dostarczyć natychmiastowego, precyzyjnego wsparcia technikom serwisu, tym samym zwiększając efektywność zarządzania serwisem - mówi Dariusz Wilanowski.
Hydraulika LS i WOM
W najnowszych traktorach X7 SWB montowany jest układ hydrauliczny typu LS (Load Sensing) z pompą o wydajności 123 l/min. Opcjonalnie może ona mieć wydatek 160 l/min. Maksymalna liczba gniazd hydraulicznych wynosi do 5 zaworów tylnych plus 3-drożny rozdzielacz przepływu na pierwszym zaworze. Dodatkowo dostępne są 2 zawory środkowe (międzyosiowe) sterowane elektrohydraulicznie. Do obsługi układu kierowniczego służy dodatkowa pompa zębata o wydajności 52 l/min.
Wygodne sterowanie elektrohydrauliczne posiada również tylny TUZ, którego maksymalny udźwig w osi końcówek jego ramion wynosi standardowo 6400 kG,
a opcjonalnie 9300 kG. Opcjonalny przedni TUZ ma udźwig 3500 kG. Obroty tylnego WOM z tzw. miękkim startem można ustawić na 540 / 540 ECO / 1000 / 1000 ECO, a przedniego na 1000 na minutę. Tylny WOM ma automatyczny tryb załączania i rozłączania.
- Dzięki miękkiemu startowi mamy możliwość modulowania sposobu rozruchu wałka w zależności od maszyny towarzyszącej, która ma być od niego napędzana. Czyli jeżeli mamy maszynę, która stawia duży opór przy rozruchu ustawiamy na Soft i nie ryzykujemy uszkodzenia wałka. Ponadto dostępna jest możliwość 3-stopniowej regulacji miękkiego startu - wyjaśnia Dariusz Wilanowski.
McCormick X7 SWB wyposażony jest standardowo w system Engine Brake, dzięki któremu operator za pośrednictwem przepustnicy turbosprężarki może zredukować obroty silnika, czyli hamować silnikiem. To bardzo pomocne rozwiązanie zwłaszcza podczas zjazdu ze wzniesienia z ciężkim ładunkiem na przyczepach. Dopuszczalna masa całkowita ciągników serii X7 SWB wynosząca 11500 kg oraz maksymalny rozmiar tylnych kół 710/60R38 są identyczne dla modeli 4- i 6-cylindrowych.
W połączeniu ze zbliżonym rozstawem osi tych traktorów, to kolejny dowód zbliżenia, a w tym przypadku nawet zrównania, danych technicznych "czwórek" z "szóstkami". Ten kompromis pozwala uzyskać w traktorze 4-cylindrowym większą stabilność podczas transportu i dobre właściwości trakcyjne na polu, a w ciągniku 6-cylindrowym zwiększa jego zwrotność. Nowe McCormicki X7 SWB są dostępne u dilerów marki w Polsce. Do wyboru jest 6 modeli.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ