McCormick X7.670 VT-Drive w teście RPT
Grono producentów oferujących ciągniki ze skrzynią o nieskończonej liczbie biegów powiększyło się w ubiegłym roku o amerykańską firmę McCormick. Postanowiliśmy sprawdzić w polu przedstawiciela tej marki uzbrojonego w przekładnię bezstopniową o nazwie VT-Drive.
Na nasz poligon testowy dostarczony został model X7.670. Ciągnik ten posiada półramową konstrukcję i dostępny jest w dwóch wariantach skrzyniowych: Pro-Drive i VT-Drive. W pierwszym przypadku moment z silnika na koła przenosi przekładnia typu semi-powershift, zaś w drugim przekładnia bezstopniowa. Wersję ciągnika z płynną zmianą biegów sprawdziliśmy na hamowni oraz podczas uprawy pożniwnej na ściernisku po pszenicy. McCormick agregowany był z: zawieszanym wielozadaniowym agregatem zębowym, półzawieszanym agregatem talerzowym, a także z zawieszaną broną palcową.
Masa własna ciągnika według tabliczki znamionowej wynosi 7,85 t. Po uwzględnieniu przedniego TUZ-a o wadze około 400 kg oraz zamontowanego na nim ważącego 1,1 t obciążnika monoblokowego uzyskujemy ciągnik o ciężarze nieznacznie przekraczającym 9,4 t. Współczynnik ciężaru do mocy maksymalnej na poziomie blisko 52 kg/KM to bardzo dobry wynik dla traktora w roli typowego konia pociągowego do ciężkiej roboty. Jeśli dla kogoś by to jeszcze mało, to masę ciągnika możemy zwiększyć pierścieniami balastowymi przykręcanymi do felg tylnych kół.
Odpowiednie proporcje między ciężarem a mocą niewiele pomogą bez solidnego ogumienia. W tej kwestii dostarczony McCormick także nie zawiódł. Na jego przedniej osi znajdowały się opony francuskiej marki Michelin w rozmiarze 600/60R30. Z tyłu ciągnik wyposażony był w ogumienie tego samego producenta o szerokości 71 cm i średnicy osadzenia felgi 42 cale. Taki zestaw opon to podstawowe wyposażenie dla tego modelu.
Sercem testowanego ciągnika jest silnik Betapower z włoskiej stajni FPT. Ta sześciocylindrowa doładowana jednostka o pojemności skokowej 6,7 l dostosowana jest normy emisji spalin Euro IIIB. Spełnienie tego standardu to m.in. zasługa katalizatorów DOC i SCR. Motor posiada podwójną charakterystykę mocy i momentu obrotowego. System power boost w ciągnikach McCormick nosi nazwę Power Plus. W podstawowej charakterystyce traktor rozwija nominalnie 176 KM przy 2200 obr./min oraz maksymalnie 181 KM przy 1900 obr./min.