W kabinie ciągnika Kubota M5001 ciągnika dobrze widać kompromis rozwiązań mechaniczno-elektronicznych. W przekładni 36 na 36 główna dźwignia służy do zmiany 6 biegów podstawowych. Jest umieszczona w dobrym miejscu, podobnie jak zamontowane z boku jej głowni 2 przyciski. Umieszczonym niżej w kolorze pomarańczowym załączymy półbieg. Natomiast przycisk szary pozwala aktywować elektrohydraulicznie wielotarczowe sprzęgło mokre, co umożliwia zmianę jednego z sześciu przełożeń głównych bez naciskania tradycyjnego pedału nożnego. Kolejną dźwignią jest reduktor pozwalający wybrać jeden z trzech zakresów: szosowe, polowe i pełzające. Nowością jest oddzielna dźwignia hamulca skrzyni biegów. Jeżeli go nie zaciągniemy, to po opuszczeniu fotela przy pracującym silniku usłyszymy denerwujący dźwięk ostrzegawczy. To efekt nowego prawa Unii Europejskiej w zakresie poprawy bezpieczeństwa podczas pracy ciągnikami rolniczymi znany pod angielską nazwą mother regulation. Oczywiście nadal montowana jest dźwignia hamulca postojowego, która znajduje się z lewej strony fotela operatora.
Rzepaczysko i sucha gleba na polu nieoranym od ośmiu lat. Mnóstwo wszędobylskiego kurzu. Susza. W takich warunkach, pod koniec sierpnia, odbyła się 24-godzinna orka ciągnika Kubota M135GX o mocy 140 KM z czterokorpusowym pługiem obracalnym....
W ciągnikach Kubota serii M5001 sprawnie działa zmiana kierunku jazdy za pomocą łopatki rewersu. Nic dziwnego bo to układ elektrohydrauliczny sterowany mikroprocesorem, czyli precyzyjniejszy od rewersu hydraulicznego znanego z poprzedniej wersji ciągników M60. Kierunek jazdy w Kubocie M pięć zero dziewięćdziesiąt jeden można zmieniać swobodnie bez zatrzymania ciągnika do prędkości 8 kilometrów na godzinę.
Ciekawym rozwiązaniem Kuboty jest Work Criuse włączany przyciskiem RPM. Pozwala on zmienić charakterystykę pracy silnika poprzez załączanie lub wyłączanie komputera sterującego dawką paliwa w ramach systemu common rail. Warto go aktywować pracując z maszynami wymagającymi stałej prędkości obrotowej WOM lub chcąc uzyskać dynamiczną reakcję ciągnika na pedał przyspieszenia. Dajemy duży plus japońskiemu producentowi za pozostawienie tego wyboru w gestii operatora ciągnika.
Kubota M5001 ma możliwość ustawienia dwóch pamięci prędkości obrotowych silnika. Jedna służyła do jazdy roboczej, a druga do pokonywania uwrocia. Ich programowanie jest proste i polega na klikaniu w przycisk ze znakiem plus i minus, który znajduje się na prawej konsoli. Wcześniej po naciśnięciu należy przytrzymać go przez trzy sekundy. Rozlegnie się wtedy sygnał dźwiękowy i klikając można skokowo, co dziesięć obrotów na minutę, ustawić ich zakres maksymalny za pomocą przycisku plus. Kolejny sygnał dźwiękowy oznacza zapamiętanie wybranej wartości. Obroty minimalne ustawia się analogicznie. Można również zapamiętać aktualne obroty silnika ustawione gazem ręcznym.
Producent podaje, że udźwig tylnego podnośnika Kuboty M5091 wynosi 4100 kG. Pompa hydrauliczna podaje 63 litry oleju na minutę, który służy do obsługi ramion podnośnika i czterech złączy hydrauliki zewnętrznej. Do sterowania tymi podzespołami służą dźwignie. Za to WOM załączany jest elektrohydraulicznie poprzez pokrętło w kabinie lub na błotniku. Do zmiany obrotów wałka odbioru mocy przeznaczona jest dźwignia umieszczona w prawym tylnym narożniku kabiny. Wyświetlacz na desce rozdzielczej jest czarno biały, ale zobaczymy na nim sporo informacji między innymi średnie godzinowe spalanie paliwa.