Kabina
Przede wszystkim warto zauważyć ciekawy wygląd maski, ale też nową i jak przekonuje producent, a my się z nim zgadzamy, wygodniejszą kabinę. Wchodzimy do niej przez duże jednoczęściowe drzwi. Otwierają się one szeroko, zatem wygoda przy wsiadaniu jest zapewniona.
Od 2015 roku ciągniki Kubota serii M o mocach od 64 do 140 KM będą otrzymywały gwarancję wynoszącą 3 lata lub 4000 motogodzin. Dotychczas obejmowała ona traktory, które nie przepracowały 3000 motogodzin. Przedłużona do 4000 mth...
Choć okno dachowe jest wręcz małe, to przy pracy z ładowaczem czołowym nie powinniśmy mieć kłopotu z widocznością na maksymalnie podniesione ramię. Górna krawędź przedniej szyby nie jest bowiem zasłonięta przez okap dachu.
W standardowym wyposażeniu kabiny mamy klimatyzację, odchylany na boki fotel z amortyzacją pneumatyczną oraz podłokietnik. Natomiast wyposażeniem opcjonalnym jest np. siedzenie dla pasażera. Troszkę za mało jest w kabinie schowków, a szczególnie brakuje takiego zamykanego na ważniejsze dokumenty. Plastikowa kieszeń za siedziskiem operatora na pewno go nie zastąpi. Odwracając się do tyłu w lewą stronę, łatwo zauważymy wlot powietrza, za którym umieszczone są filtry. Ich wymiana jest zatem łatwa i nie potrzeba do niej narzędzi. Nakrętki z uzębieniem z powodzeniem okręcimy palcami.
Oświetlenie robocze składa się z czterech dużych reflektorów umieszczonych pod dachem. Choć są to tylko cztery lampy, to są one sporych rozmiarów i na dodatek można regulować ich położenie. Dlatego nie powinniśmy się obawiać o ilość światła wokół ciągnika podczas pracy nocą.
Analogowe zegary i mały wyświetlacz na desce rozdzielczej są czytelne i łatwe do zrozumienia. Troszkę inaczej wygląda sprawa z wyświetlaczem na prawym panelu. Informacje na nim pokazane są czytelne i nie można mieć do tego najmniejszych zastrzeżeń. Co ważne, jest ich sporo, np. przeliczenie powierzchni obrobionej, przejechanych kilometrów oraz spalanie chwilowe i średnie. Natomiast do nawigacji po tym wyświetlaczu za pomocą przycisków na lewej jego stronie trzeba się przyzwyczaić. Naszym zdaniem jedną z najprzydatniejszych funkcji komputera pokładowego jest kalendarz. W nim możemy sprawdzić, ile godzin danego dnia przepracował ciągnik i ile paliwa spalił nawet do czterech miesięcy wstecz. Zatem jeśli mamy wątpliwości co do tego, ile godzin ciągnik przepracował np. w zeszłym miesiącu, zawsze możemy to wywołać na wyświetlaczu.
Podsumowując – Kubota M135GX należy do grupy mocnych kompaktowych ciągników, które z powodzeniem mogą stanowić podstawowy ciągnik dla gospodarstwa średniego, jak i lżejszy dla gospodarstwa dużego. Jego zwrotność sprawdza się w każdej pracy. W kabinie nie znajdziemy nadmiaru luksusu, ale z drugiej strony jest wszystko, co potrzeba.
Zdaniem Roberta Halickiego z firmy 44tunning.pl: – Jest to nietypowa jak na ciągnik rolniczy jednostka napędowa, gdyż ma pojemność 6.1 l przy czterech cylindrach. Niestety pomiar na hamowni pokazał moc odbiegającą od deklarowanej przez producenta. Zmierzona moc maksymalna wyniosła niecałe 110 KM.
Jak zauważa przedstawiciel firmy przeprowadzającej badanie mocy, zastosowany w układzie wydechowym filtr DPF jest obciążony rosnącą ilością cząstek stałych (sadzy). Trzeba zatem dbać o jego prawidłową regenerację, czyli wypalenie tych cząstek w filtrze. Układ chłodzenia powietrza dla turbiny przy ciągniku wyposażonym w układ recyrkulacji spalin jest mocno obciążony, więc trzeba szczególnie dbać o jego czystość i sprawność. Krótko mówiąc, nie zapominać, że mamy filtr powietrza silnika.
Pomiar hałasu przeprowadził Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu za pomocą analizatora hałasu i drgań SVAN912, według normy PN-EN ISO 11201:2010. Kubota M135GX uzyskała wynik 61,9 dB przy obrotach jałowych. Przy 1800 obr./min do uszu operatora dobiega hałas z natężeniem 71,1 dB. Po załączeniu WOM-u na 540 obr./min, czyli ustawieniu silnika na 2000 obr./min, do uszu operatora dobiegał hałas na poziomie 76,1 dB. Można zatem z powodzeniem powiedzieć, że japońscy konstruktorzy postarali się, aby w kabinie było cicho.
Dane fabryczne ciągnika Kubota M135GX
Silnik |
Czterocylindrowy, turbodoładowany, z intercoolerem, Common Rail, Euro IIIB |
Pojemność (l) |
6,1 |
Moc (KM) |
140 wg normy 97/68/EC |
Moc na WOM (KM) |
119,7 |
Maks. moment obrotowy (Nm) |
566,5 przy 1200 obr./min |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
190 |
Przekładnia |
Intelli-Shift |
Liczba przełożeń (przód/tył) |
24/24 (32/32 z opcjonalnymi biegami pełzającymi), 8 biegów przełączanych pod obciążeniem (z trybem automatycznym) |
Rewers |
elektrohydrauliczny |
WOM |
540/1000, załączany elektrohydraulicznie |
Wydajność pompy hydrauliki (l) |
82,5 |
Udźwig podnośnika tylnego (kG) |
6100 |
Liczba par wyjść hydrauliki zewnętrznej |
2 (opcjonalnie 4) |
Standardowy rozmiar opon |
Przód: 420/70/R24; tył: 520/70/R38 |
Średnica zawracania (m) |
8,2 |
Masa ciągnika w wyposażeniu standardowym |
5434 (5214 bez amortyzacji przedniej osi) |