Fastrac iCON zaskakuje trzykrotnie
Przyglądając się najnowszym ciągnikom JCB Fastrac serii 4000 i 8000 można zostać zaskoczonym trzykrotnie z powodu: podłokietnika iCON, oprogramowania układu napędowego iControl i systemu iConnect zawierającego zestaw funkcji rolnictwa precyzyjnego.
- W ramach tego ważnego projektu dla JCB Fastrac mieliśmy trzy główne cele: otworzyć się na indywidualne doświadczenia operatora, zintegrować technologię elektroniczną, taką jak ISOBUS i nawigacja GPS oraz zdefiniować na nowo już wysoki poziom kontroli operatora i komfortu jazdy, z których od zawsze znany jest Fastrac - mówi John Smith, dyrektor zarządzający JCB Agriculture.
JCB Fastrac Two pędził 247,5 km/h
- Jednocześnie chcieliśmy zachować znajomość elementów sterujących i wyświetlaczy informacji, aby zapewnić obecnym użytkownikom możliwość szybkiego dostosowania się do nowego systemu. Informacje zwrotne z naszych szeroko zakrojonych prac rozwojowych i testowych z klientami pokazują, że osiągnęliśmy wszystkie te cele, dzięki czemu Fastrac jest jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją pod względem wydajności, produktywności i atrakcyjności dla operatora - dodaje ekspert.
Podłokietnik iCON
Ciągniki Fastrac o mocy od 175 KM do 348 KM z roku modelowego 2022 są wyposażane w prawy podłokietnik iCON zintegrowany z fotelem operatora. Znajduje się na nim m.in. nowy dżojstik główny, konfigurowalne cztery kolorowe klawisze zaworów hydraulicznych z podświetleniem LED, po dwa przyciski do sterowania WOM i TUZ, dwa pokrętła EHR oraz przyciski do załączania funkcji systemów kabinowych (klimatyzacji, radia, zestawu głośnomówiącego, itd.).
Fastrac 8000 z Euro IV
Funkcje hydrauliczne można dowolnie przypisywać do pięciu przycisków (oznaczonych cyframi od 1 do 5) dżojstika głównego, a także do czterokierunkowego dżojstika dodatkowego z czterema przyciskami (oznaczonych cyframi od 6 do 9) i przełącznikiem kołyskowym. Kolorowe podświetlenie LED również w tym przypadku wskazuje, który zawór hydrauliczny jest przypisany do danego elementu sterującego. Elementy sterujące związane z obsługą napędu oznaczone są kolorem pomarańczowym.
Z przodu prawego boku podłokietnika iCON zamontowano nowy 12-calowy wyświetlacz z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Osoby preferujące obsługę wyświetlacza w innej formie niż dotykowo mogą skorzystać z pokrętła enkodera i przycisków, które znajdują się na skraju podłokietnika. Wyświetlacz pozwala przewijać pięć widoków, na których dominują elementy graficzne pozwalające intuicyjnie odczytać pokazywaną informację.
- Widok podstawowy widoczny po uruchomieniu wyświetlacza zaprojektowano tak, aby wyglądał znajomo dla użytkowników starszych wersji ciągników Fastrac. Przesunięcie w prawo powoduje wyświetlenie bardziej szczegółowego widoku działania, który zawiera ustawienia dla maksymalnie sześciu zaworów hydraulicznych zamontowanych z przodu i tyłu ciągnika. Dwa widoki kolejne zawierają istotne informacje o stanie pojazdu, zapewniając jednocześnie obraz z kamery i ekran uniwersalnego terminala ISOBUS 2. Widok piąty poświęcony jest nawigacji satelitarnej i opcjom rolnictwa precyzyjnego - wyjaśnia Andrzej Kaźmierski, specjalista JCB
Fastrac Agrihandler.
Nowy flagowy Fastrac na 25 rocznicę
W kabinie ciągnika Fastrac serii 4000 i 8000 z roku modelowego 2022 zamontowany jest jeszcze jeden cyfrowy wyświetlacz, którego przekątna wynosi 7 cali. Znajduje się on na desce rozdzielczej poniżej koła kierownicy i służy do odczytywania m.in. podstawowych informacji o stanie pojazdu oraz prędkości i obrotów silnika.
Oprogramowanie układu napędowego iControl
Inżynierowie firmy JCB podają, że dzięki nowemu oprogramowaniu układu napędowego zostało zredefiniowane jego działanie. Dzięki temu system Smart Transmission Control pozwala operatorowi najnowszego ciągnika Fastrac ustawić tempomatem wybraną prędkość jazdy do przodu i w połączeniu z kierowaniem automatycznym zająć się kontrolowaniem pracy zagregowanej z ciągnikiem maszyny.
Niezależnie od zmieniającego się obciążenia podczas ciężkiej pracy polowej ciągnika, oprogramowanie Smart Transmission Control tak dobiera prędkość obrotową silnika i przełożenia w skrzyni biegów, aby utrzymywać założoną prędkość.
JCB Fastrac 4000. Zwrotność na pięć sposobów
W ciągnikach Fastrac serii 4000 i 8000 z roku modelowego 2022 jazda odbywa się przy użyciu dżojstika lub pedału gazu, nie muszą być wcześniej wybierane, bo dzieje się to automatycznie, gdy używany jest jeden z nich. Na uwagę zasługuje również ciekawa funkcja pozwalająca podczas sterowania przekładnią za pomocą dżojstika wybrać jedną z dwóch konfiguracji.
Operatorzy starszych ciągników Fastrac mogą korzystać ze znanego im ustawienia zmieniając prędkość jazdy przechylając dżojstik w lewo i w prawo oraz zmieniać kierunek jazdy pochylając go do przodu i do tyłu. Ustawienie to nazywa się JCB Classic. Operatorzy, którzy nie jeździli wcześniej ciągnikiem Fastrac i są przyzwyczajeni do rozwiązań stosowanych przez innych producentów traktorów mogą załączyć konfigurację JCB Pro, która zamienia opisane funkcje.
Pchnięcie dżojstika do przodu zwiększy prędkość jazdy ciągnika, a cofnięcie zmniejszy. Natomiast pochylenie w lewo pozwoli obsługiwać zmianę kierunku jazdy, a pochylenie w prawo precyzyjnie regulować prędkość jazdy.
System iConnect
Nowa elektronika zastosowana w ciągnikach Fastrac serii 4000 i 8000 jest zgodna ze standardem ISOBUS, co pozwala na 12-calowym ekranie dotykowym obsługiwać zagregowane maszyny również przygotowane do tego międzynarodowego standardu wymiany informacji pomiędzy maszynami rolniczymi. Dotyczy to sprzętu montowanego z tyłu, jak i z przodu ciągnika.
Załączanie jego funkcji można przypisać przyciskom znajdujacym się na dwóch dżojstikach, których w sumie jest 9. Dostępny jest również w pełni zintegrowany system nawigacji satelitarnej pozwalający załączyć kierowanie automatyczne z dokładnością +/- 2,5 cm. W jego skład wchodzą odbiornik Novatel Smart-7 i kontroler sterowania oraz interfejsu użytkownika JCB.
System pozwala na odblokowanie kolejnych funkcji rolnictwa precyzyjnego takich jak kontrola sekcji (Section Control) i zmienne dawkowanie (Variable Rate Control). Możliwe jest także zamówienie ciągnika w standardzie GPS Ready, czyli fabrycznie przygotowanego na doposażenie we wspomniane funkcjonalności.
System JCB Rapid Steer zmniejsza liczbę obrotów kierownicy, co ułatwia pokonywanie uwroci. W ciągnikach Fastrac serii 4000 z czterema kołami skrętnymi dostępne jest ciekawe rozwiązanie Twin Steer JCB, które pozwala na zwiększenie dokładności pracy na łukach w uprawach rzędowych i w momencie wykonywania nawrotów w śladach ścieżek technologicznych. System JCB Headland Turn Assist, czyli automatycznego wykonywania poszczególnych funkcji ciągnika na uwrociach ma teraz do 50 indywidualnych sekwencji, a w każdej dostępnych jest 50 funkcji.
Pakiet Field Pro
W ciągnikach Fastrac z roku modelowego 2022 wprowadzono nowy, w pełni automatyczny system klimatyzacji, wyposażony w czujnik obciążenia słonecznego i monitorowanie temperatury otoczenia, aby reakcja klimatyzacji na zmieniające się warunki była jeszcze szybsza. Sterowanie multimediami możliwe jest za pomocą ekranu dotykowego terminala lub klawiszy umieszczonych na podłokietniku.
Porty USB podzielone są na służące do przesyłania danych z pamięci pendrive do ciągnika, do odtwarzania muzyki oraz do ładowania np. telefonu (porty z wysokim natężeniem prądu). Fotel operatora z zawieszeniem pneumatycznym, ogrzewaniem i wentylacją dostępny jest jako część opcjonalnego pakietu Field Pro. Obejmuje również przedni podnośnik, dodatkowe reflektory LED i podwójne światła ostrzegawcze.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ