Nowy flagowy Fastrac na 25 rocznicę
JCB obchodzi 25-lecie produkcji swojego innowacyjnego ciągnika Fastrac i łączy to z powstaniem i produkcją dwóch nowych flagowych modeli maszyn w tej swoistej kategorii.
Nowe ciągniki to dwa modele w nowej serii 8000 - Fastrac 8290 oraz Fastrac 8330. Stanowią one kolejny etap rozwoju tej grupy maszyn producenta z Rocester w Anglii. Jest to także odpowiedź firmy na zapotrzebowanie rynkowe, które było widać po bardzo popularnej grupie ciągników Fastrac 4000, o mocy od 160 do 235 KM.
Sisu i dwie turbiny pod maską
Nowe ciągniki są zasilane 6-cylindrowymi motorami Sisu, o pojemności skokowej 8,4 litra, spełniającymi normę czystości spalin Euro IV, poprzez system DOC i SCR. Do redukcji katalitycznej używany jest roztwór mocznika AdBlue. W celu osiągnięcia wysokiego momentu obrotowego oraz dużej mocy, producent umieścił w przewodach doprowadzających powietrze do silnika dwie turbiny. W przypadku ciągnika Fastrac 8330 – maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 1440 Nm, w przypadku mniejszego brata – Fastraca 8290 – jest to 1310 Nm.
JCB Fastrac 4000
Transmisja V-Tronic CVT
Ciągniki posiadają transmisję w postaci dwuzakresowej przekładni bezstopniowej V-Tronic CVT. Pierwszy zakres pozwala przemieszczać się z maksymalną prędkością 40 km/h, drugi zaś do 70 km/h. Producent wyposażył maszyny w nowoczesny układ zarządzania i sterowania, w tym także trybami pracy transmisji, poprzez ekran dotykowy. Można poprzez niego wybrać priorytet np. obroty WOM-u, priorytet prędkości albo optymalne ustawienia silnika i przekładni dla utrzymywania wymaganej mocy. Można także sterować przekładnią ręcznie jak i symulować przekładnię PowerShift.
Podwójny układ kierowniczy
Nowe ciągniki otrzymały także, zgodny z obowiązującymi normami bezpieczeństwa, dwuobwodowy, hydrostatyczny układ kierowniczy - DualSteering. Producent podaje, że w przypadku wykrycia nieprawidłowości w jednym z układów, zostaje on zamknięty, a prowadzenie maszyny odbywa się z z udziałem wyłącznie drugiego, sprawnego układu. Fastracki nowej serii 8000, mają także przestronną kabinę o nazwie Command Plus. Warto dodać, że powierzchnia jej szyb wynosi aż 6,6 m2, a przestrzeń dla operatora to aż 3,5 m3. Ponadto fotel operatora posiada możliwość obrotu w prawo o 50 stopni, z kolei w lewa stronę o 20 stopni, co pozwala na wygodniejszą pracę bez konieczności ciągłego odwracania głowy.
Mocna hydraulika
Ciągniki Fastrac serii 8000 zostały wyposażone w solidną instalację hydrauliczną. W standardzie producent montuje pompy o wydatku 137 l/min, co pozwala dostarczyć 100 l/min. do każdego zaworu. W opcji znajduje się pompa o wydatku maksymalnym 178 l/min., pozwalającym dostarczyć 140 l/min. na każde złącze. Podnośnik tylny ma maksymalny udźwig 10 ton, przedni zaś 3,5 tony. WOM przedni i tylny ma dostępne obroty 540 oraz 1000/min.
Więcej ogumienia
Fastrac serii 8000 ma nowe możliwości dostępnego ogumienia. Jako standard montowane są opony o indeksie E (do 70 km/h) i jest to BKT Agrimax Sirio w rozmiarze 540/65 R38 z przodu i 710/70 R38 na osi tylnej. Z kolei alternatywnie można zamontować opony Trelleborg TM800 High Speed, choć popularnym rozwiązaniem dla zwiększenia przyczepności jest kombinacja opon Michelin 650/65 R34 AxioBib i 900/50 R42 MachXbib. Więcej informacji wkrótce, w RPT 11/2016