Bogactwo programowania
W ciągniku Deutz-Fahr serii RCshift na desce rozdzielczej pod kierownicą znajduje się nowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz InfoCenterPro. To minicentrum dowodzenia ciągnikiem. Po jego menu poruszamy się za pomocą czarnego pokrętła i przycisku ESC znajdujących się obok siebie na podłokietniku. Poprzez wyświetlacz po wpisaniu danych maszyny sprawdzimy m.in. wydajność pracy, zużycie paliwa i ustawienia hydrauliki. Możemy wybrać, jakie dane będą pokazywane w czterech edytowalnych polach. To podstawowe informacje, a dokładniejsze znajdziemy w iMonitorze – jeżeli jest zainstalowany. Wyświetlacz pod kierownicą pozwala również konfigurować pracę skrzyni przekładniowej RCshift. To największe środkowe pole wyświetlacza, w którym na górze znajdują się oznaczone liczbowo (0-5) biegi główne, a na dole literami (A-F) półbiegi. Pozycja 0 oznacza oczywiście bieg jałowy określany popularnie jako luz.
Pod koniec maja 2014 roku Gospodarstwo Ogrodnicze Wilczewskich w Białousach odwiedziła delegacja Same Deutz-Fahr Group z Włoch. Dlaczego? Ponieważ to najważniejszy polski klient tego koncernu. W gospodarstwie pojawili się: Francesco Carozza –...
Dostępne są cztery tryby pracy skrzyni RCshift: manualny, półautomatyczny i automatyczny polowy oraz drogowy. Oznaczone są one nazwami angielskimi, odpowiednio: MANUAL, SEMI AUTO i FULL AUTO FIELD oraz ROAD. Przechodzimy pomiędzy nimi poprzez naciskanie pomarańczowego przycisku ze strzałką i literami APS, który znajduje się na podłokietniku pod pokrywą jego tylnej części. Naszym zdaniem byłoby lepiej, gdyby umieszczony został na dżojstiku. Na każdym z czterech trybów można ustawić dowolny zakres pracy – od minimalnego do maksymalnego biegu i półbiegu. Teoretycznie automatyczny zakres polowy może więc stać się drogowym i odwrotnie. Producent domyślnie ustawił automat do jazdy transportowej od biegu 3 i zakresu A, aby nie ruszać z niskiego biegu głównego. Możemy jeszcze określić, na jaki bieg i półbieg ma się załączyć przekładnia po odpaleniu ciągnika – oddzielnie dla każdego z czterech trybów.
Istnieje również możliwość ręcznej zmiany przełożenia w czasie pracy na automacie. Być może ktoś z tego skorzysta, chociaż nie taki jest cel jazdy w trybie FULL AUTO. Dla pasjonatów ręcznej zmiany biegów dostępne są opcje SEMI AUTO i MANUAL. W pierwszej automatycznie zmienianych jest sześć półbiegów, a biegi główne przełączamy ręcznie – tak jak w przypadku przekładni Powershift. Z kolei w trybie manualnym wszystkie przełożenia zmieniamy ręcznie. W jaki sposób, skoro nie ma dźwigni zmiany biegów? Po prostu za pomocą dżojstika – jego pchnięcie do przodu załącza półbieg wyższy, a cofnięcie niższy. Gdy w tym czasie palcem trzymamy przycisk znajdujący się z przodu dżojstika, zmieniamy biegi podstawowe. W identyczny sposób wybieramy biegi, półbiegi i przełożenie startowe w czasie programowania skrzyni RCshift, które aktywujemy, trzymając wspomniany przycisk APS przez ok. 3 s. Każde kolejne naciśnięcie tego guzika powoduje zapamiętanie wybranego ustawienia.